The Sabah Insider Online.... SELAMAT HARI JADI DATUK SERI SHAFIE APDAL


OLEH: ISMAILY BUNGSU
Sabtu Oktober 22/2016

BUKAN semudah untuk perjuangkan sesuatu. Bukan sesenang untuk tegakkan kebenaran. Tentu banyak sangat api duri di kiri kanan bakal membakar dan menikam-nikam.

Sedang nabi yang benar terus dihina kutuk maki hamun, inikan pula kita yang bukan maksum dan tentunya lebih hebat dan menakutkan tetapi kala kita yakin Allah dan malaikat ada di sisi maka itu tidak perlu kita gusar kerana yang benar selalu saja menang akhirnya dalam perjuangan.

Memang di kiri kanan ada peluru siap dilepaskan dan mereka bukan mencari benar atau silap salah tetapi yang dicari bagaimana mahu memenjarakan dan memerangkap dan apakah akan sama sepertinya seorang Anwar Ibrahim?

Sesungguhnya hanya Allah sahaja yang tahu hakikat sebenarnya permainan mereka yang selalu tidak memikir dosa dan hukum tuhan yang pedih dan seksa di akhirat nanti.

Mereka sudah lepaskan peluru dan terkena orang lain dengan harapan peluru itu bakal memerangkap yang di puncak gunung sedang yang melepaskan peluru itu terus asyik sembunyikan pistolnya di belakang poket celana dan senyumnya melebar.

Lalu mereka yang ditujukan sasaran entah tahu entah tidak dan sekarang terbongkar segalanya sedang pejuang-pejuang  kalangan penulis yang dikatakan hebat terus mendiamkan diri. Siapa saja yang kena ke dalam perangkap permainan yang cukup halus ini?

Barangkali masih ramai yang tidak bisa membaca dan jauh melihat ke dalam dan kita yang membaca hakikat sudah tahu jantan betinanya dan cuma kita terus senyum dan ketawa dalam kamar melihat sendiwara yang terus bermain di pentas.

Siapakah yang bakal tertembak?Kesihan kononnya seorang Shafiee Apdal yang awalnya disasarkan sebalik yang tidak berdosa terus ketawa dan sambil itu ia raikan harijadinya dengan santai dan relax.

Sesungguhnya warisan yang dikau bawa bakal membawa cahaya untuk seluruhnya dan tentunya apa saja yang disarankan oleh seorang imam yang namanya Shafie lebih afdal dan lebih sempurna banding yang lain-lain dan kerana itu bersiaplah memangkah asal jangan parti barang naik.

Selamat hari jadi  Datuk Seri  Shafie  Apdal (DSSA)  dan rakyat mendoakan kita semua selamat dilindungi Allah.