LAJIM TAK PERLU TUBUH PARTI BARU SERTAI PARTI YANG DITUBUHKAN OLEH SHAFIE APDAL

DARI MEJA EDITOR (TSI)
SHAIMON S JUMADI
Selasa Oktober 04/2016


KELUARnya Datuk Sri Panglima Lajim Haji Ukin dari Parti KeAdilan Rakyat (PKR) sedikitpun tidak mengejutkan ralyat di negeri ini.


Lompat-melompat memang sudah jadi budaya Lajim pertama dari PBS lompat ke UMNO dalam UMNO tidak senang hati kemudian lompat masuk PKR entah apa sebabnya Lajim keluar parti jadi bagi rakyat Sabah lompat melompat memang sudah senonim dan sebati dengan jiwa Lajim. Jadi perkara ini tentu tidak menghairan.


Bagi pandangnya peribadi saya dia  (Lajim) keluar parti khususnya dari PKR saya juga kira setuju tetapi janganlah menubuhkan parti baru kalau boleh sertailah parti yang telah ditubuhkan oleh Datuk Seri Shafie Apdal sama-sama berjuang untuk menjatuhkan UMNO/BN pada PRU14 nanti.



Saya percaya dua orang pemimpin seperti Lajim damn Shafie  jika mereka berada di satu parti sudah tentu ramai pengikutnya untuk menyokong kedua-dua orang itu.

Selain untuk menguatkan sokongan rakyat pada bila Shafie dan Lajim telah berada di satu parti yang dianggotai itu sudah tentu dapat menyatupadukan rakyat berbilang kaum dan sekaligus tidak memecahkan undi.


Terlalu banyak parti pembangkangpun  kalau tiada  kuantitinya  tidak juga boleh meraikan kemenangkan ini jelas menguntungkan parti UMNO/BN saja sebab  rakyat jadi bingung mana satu parti pembangkang yang mahu disokong dan diundi akhirnya BN/UMNO  yang  mendapat kemenangan ekoran pecah undi.


Kalau si Lajim memang berhasrat untuk tumbanglan UMNO/BN pada PRU14 nanti ada baiknya serta parti yang ditubuhkan oleh Shafie demi menjamin kemenangam besar pada PRU14.

Satukan rakyat  Sabah yang terdiri dari pelbagai kaum untuk menyokong parti yang dipimpinan oleh Shafie ini sahaja jalan terbaik jangan terlalu tamakan kuasa dalam parti.


Sekarang rakyat Sabah sudah mula buka mata dan sedar mereka mahu parti local jadi Lajim tak perlu  fikir panjang bawa ahli-ahli mantan PKR masuk keparti baru yang ditubuhkan oleh Shafie demi menjamin kejayaan yang cemerlang dimasa PRU14 nanti.

Kalau Lajim hendak menubuhkan parti baru ini bakal menguntungkan BN/UMNO hasil dari undi pecah fikir-fikirlah masih ada masa untuk berbincang dengan Shafie Apdal.





No comments:

Post a Comment