SHAFIE SEHARIAN BERSAMA DARELL DAN TERENCE DI TAWAU


OLEH: ISMAILY BUNGSU
Tuesday  Sept. 27/2016

DUA hari lepas seharian saya di Tawau kerana memerhati perhimpunan silaturahim dan memang yang saya temui mereka yang baru ketemu dan barangkali tentunya pengikut-pengikutnya DS Shafie Apdal yang selama ini agak asing dalam politik kesan beda aliran.

Sesampai dan sesudah acara banyak sangat yang datang dan menjabat tangan tanda silaturahim sesuai dengan acara yang dinamakan silaturahim aidil adha dan serentak itu ada yang ajak bergambar dan mengatakan mereka sudah lama kenal cuma tak pernah ketemu dan saya terharu sekali.

Bila sampai/turun di airport Tawau YB Darell Leiking dan YB Terence mendekati saya dan kami bercakap dan kata Darell Leiking tidak perlu saya ikut yang lain dan ia ajak bersama meski sebenarnya saya sudah ada sebuah kereta menunggu untuk ke lokasi dan kesan ajakan itu maka saya,Darell Leiking dan YB Terence bersama satu kereta.

Nah, bila kami bertiga satu kereta dan ada seorang pemandu maka sepanjang perjalanan itulah kami bercerita dunia politik dan bila makan Darell mendekati saya agar mudah kami bincang dan Terence yang sedikit pendiam hanya mendengar dan sesekali penyampuk dan kelmarin itu YB Terrence asyik ke tandas sebab perutnya tidak bersahabat.

Kenny yang di lain kereta asyik mengolok YB terrence yang asyik sakit perut.
YB Darell termasuk YB Terence memang kami ini satu parti di PKR. YB Darell sebelumnya Naib Presiden PKR pusat wakil Sabah dan secara automatik ahli MPN/PKR Sabah dan demikian juga YB Terence automatik ahli MPN dan ia merangkap ketua penerangan PKR Sabah dan saya pula mantan Ketua Penerangan PKR Sabah dan mantan Pengarah Komunikasi PKR Sabah dan masih ahli PKR.

Bezanya YB Darell sudah meletakkan kesemua jawatannya, sementara YB Terence masih di PKR memeggang jawatan dan saya cuma masih ahli biasa (ulangan) dan kami bertiga memang sayang PKR dan ketiga kami mengharapkan PKR terus berkembang dan nantinya satu hati, satu rasa satu jiwa bersama tumbangkan BN dan ini juga kehendaknya DS Shafie Apdal yang mahu berkerjasama.

Kala seharian bersama YB Darell/anak muda dan seorang peguam yang sekarang bersama DS Shafie Apdal memang banyak sangat yang kami perkatakan soal politik ini.

Kenapa saya tertarik Darell dan DS Shafie Apdal ini? Pertama Darell seorang pembangkang dari Sabah yang bersifat bumiputera bukan Islam dari pantai barat, sementara DS Shafie bumiputrera Islam asal dari Pantai Timur dan ini sesuatu yang kurang kita perhatikan sedang di Sarawak tidak begitu dan selama ini di peringkat nasional hanyalah YB kalangan Tioghua jadi pembangkang. Nampak itu?

Nah, itu sekadar saya perkatakan sebagai pembuka minda kita untuk sama kita fikirkan dan tentunya ini menarik bila mereka memasuki parlimen 17hb mendatang.

Kebetulan mereka ini bersuara di nasional dan kemudian bakal ketua parti tempatan dan secara tak langsung mereka mewakili Sabahan kalangan muslim dan non muslim tetapi Darel suka berbahasa " KITA ORANG SABAH". Nampak itu?

Darell tampil dengan WARISAN budaya KDM non muslim, sementara DS Shafie pula tampil dengan WARISAN budaya muslim terikat dengan budaya rumpun kalangan bangsa-bangsa melayu itu sendiri seperti Suluk, Bajau, Brunei, Kedayan dan segala macam suku-suku di Sabah,

Nah, seperti juga Darell, DS Shafie Apdal juga penyebut bahawa perjuangan sekarang yang diutamakan ialah untuk Sabahan sebab sebelum ini DSSA duduk kerusi pemimpin nasional yang harus melihat/menumpu kepada nasional bukan Sabah semata.
KITA ORANG SABAH 
KITA ORANG SABAH 
KITA ORANG SABAH.

Sesuatu yang menarik sesudah seharian suntuk bersama Darell dan masih saya ingat ia katakan bahawa sepatutnya yang lain di pembangkang harus mengucapkan terima kasih dan mengalu2kan DS Shafie Apdal meninggalkan UMNO dan sama berjuang di pembangkang untuk menentang BN.

Bukankah Visi pembangkang itu menumbangkan BN dan bila sama niat menumbangkan BN, maka pembangkang haruslah sehati, sejiwa dan serasa seperti yang dikatakan oleh  Shafie kelmarin di Tawau lewat ucapan yang menarik meski  Shafie sebenar tidak begitu sihat kelmarin.

Yang paling penarik dan saya terharu kala Darel mengatakan begini: " Cuma saja haji fikirkan bahawa kala orang saya misalnya memeluk agama Islam dan apakah harus orang Islam mengutuk hina orang saya yang memeluk Islam itu tadi dengan mengatakan kata orang saya dulu jahat memakan daging yang haram?" Saya terdiam sebentar dan dalam hati tentulah jawaban saya TIDAK sebab itu makanan yang bukan islam.

" Sepatut yang memeluk islam itu tadi dibimbing, diajar dan ditunjuk jalan islam yang benar ikut kefahaman muslim dan bukan dikutuk dan demikian juga Shafie yang asal BN sertai pembangkang, maka itu harus kita hargai dan ucap terima kasih sebab ia berada dalam perahu untuk perangi musuh dan kalau kita maki hentam dia itu memang tidak benar dan samalah macam Nabi layan Khalid Walid yang asalnya memerangi Nabi hingga paman Hamzah mati dan hatinya dikunyah-kunya oleh seorang Hindun" Saya lagi terdiam dan saya cukup terharu.

Semalam kami sampai di Kota Kinabalu kira-kira jam 8:15pm dan bila sampai di airport seorang insan muda bernama YB Darell SMS saya dan ini kata2nya " SALAM HAJI. MAAF TADI TIDAK DAPAT JUMPA SETELAH KITA SAMPAI KE KK DAN SEBELUM KITA PULANG. SELAMAT MALAM DAN TERIMA KASIH ATAS PERJALANAN JELAJAH KITA TADI. REGARDS- DARELL " Saya terdiam dan terharu sebentar dan teringat kala ia berhadapan dengan Kak Wan Azizah menyatakan hasratnya dan keduanya terdiam dan menitiskan air mata dan Kak Wan faham perjuangan Darell demi Sabahan maka itu diterima semuanya tetapi keduanya berjanji sama berjuang.

SMS Darell Leiking saya diamkan sebentar dan akhirnya sesudah tenang saya menjawab " TIDAK MENGAPA SAUDARAKU DAN SAYA FAHAM DAN KETEMU JUGA NANTINYA-HIB"

Demikian yang dapat saya ceritakan dan mari kita bersama, satu jiwa, satu rasa, satu hati untuk laksanakan impinan rakyat Sabah dan asal jangan kesan tangki biru atau Br1M kita berpecah hilang arah/bantuan itu ambil saja itu keperluan dan hak rakyat bukan pemberian BN.

Sabahans for Sabah 
Ubah Sabah 
Kita Orang Sabah