Friday December 11.2015
SOROTAN DARI MEJA EDITOR
SHAIMON S JUMADI
MANTAN MUFTI NEGERI PERLIS....Datuk Dr Mohd Asri orang Islam pegang anjing tidak haram
KEKADANG umat Isla Negara ini ada sedikit keliru tentang memegang anjing hukumnya adalah haram, begitu juga babi.
Di sini saya ingin mengupas sedikit tentang hukum-hakam
orang Islam memegang anjing adalah haram di sisi agama Islam.
Bagi pendapat seorang mantan Mufti Negeri Bekas mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin tidak
setuju dengan pandangan menyentuh anjing adalah semestinya haram hanya kerana
mazhab Syafie tegas tentang aspek tersebut.
Hukum menyentuh anjing tidak haram
walaupun haiwan itu tergolong dalam najis berat, kata bekas mufti Perlis Datuk
Dr Mohd Asri Zainul Abidin.
Asri
berkata ulama sepakat mengatakan anjing yang kering tidak najis, namun najis
boleh disentuh tetapi dengan syarat perlu dibasuh jika hendak beribadat atau
pun berurusan dengan masyarakat.
"Mazhab
Syafie agak tegas dalam hal ini. Namun, pendapat mazhab lain lebih luas dan
mudah.
"Sebahagian fuqaha hanya
membataskan najis anjing itu hanya jilatannya kerana itu sahaja yang disebut
dalam hadis,
"Apabila anjing menjilat bekas seseorang kamu, maka basuhlah
sebanyak tujuh kali. Salah satunya dengan tanah," katanya memetik Riwayat
al-Bukhari dalam responnya terhadap program "I Want To Touch A Dog",
semalam.
Katanya,
jika najis itu dianggap haram, maka haram juga seseorang menyentuh najis
dirinya, ataupun anaknya ataupun sesiapa di bawah jagaannya ketika membersihkannya.
Begitu
juga dengan mereka yang bekerja yang membabitkan bahan bernajis seperti
mencuci tandas ataupun darah ataupun nanah dan lain-lain, katanya.
"Begitu
juga dengan doktor veterinar. Maka itu kesimpulan hukum yang cetek."
Menyentuh
isu memelihara anjing dalam rumah, katanya jika tiada tujuan selain buruan atau
menjaga ternakan, hukumnya adalah makruh.
Katanya,
walaupun ada ulama yang mengharamkan, tetapi hadis Islam tidak menyebut dosa,
tetapi pengurang pahala sahaja.
"Maka
hukum makruh dipilih oleh sebahagian ahli fekah.
"Hikmahnya
mungkin atas beberapa sebab yang berkaitan kerohanian dan kemasyarakatan,"
katanya.
Menurut
pensyarah Universiti Sains Malaysia (USM), Islam ada sebab menghalang
penganutnya memelihara anjing, antaranya baunya dan salakannya menakutkan
sesetengah orang.
Katanya
aspek fizikal anjing itu bertentangan dengan agama yang mementingkan
kemasyarakatan dan hubungan baik antara jiran, saudara dan sahabat sandai.
"Sesiapa
yang pernah pergi ke rumah pemelihara anjing, atau menaiki kenderaan yang ada
anjing dia akan tahu baunya yang bukan semua orang dapat bertahan.
"Salakan
anjing dan bulu di sana sini bagaikan tidak mengalu-alukan tetamu,"
katanya.
Tambahnya,
anjing juga berisiko dari segi keselamatan dan kesihatan termasuk gigitan,
najis, serta jilatannya.
Namun
beliau menegaskan, cubaan Islam mengelakkan bahaya anjing yang dipelihara dalam
rumah dengan melarang penganutnya berbuat demikian tidak bererti membenarkan
penindasan terhadap anjing.
"Untuk
mengelak jilatan anjing yang sentiasa menjelir lidah, yang dianggap najis dari
segi agama dan saintifik, maka Islam melarang kita memelihara anjing dalam
rumah tanpa alasan yang diizinkan," katanya.
Program pertandingan anjing dianjurkan bagi
menghapuskan perasaan takut dan skeptikal masyarakat terutamanya Melayu dan
Islam terhadap anjing.
Walaupun
mendapat sambutan, namun ia juga mendapat kecaman termasuk mufti di beberapa
negeri yang menganggapnya melanggar budaya masyarakat.
Ketua
Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) Datuk Othman Mustapa
dilaporkan berkata pihaknya akan menjalankan siasatan terperinci berhubung
anjuran tersebut yang dianggap tidak sepatutnya berlaku.
Kesal
dengan sikap tidak bertanggungjawab pihak penganjur yang tidak prihatin dengan
sensitiviti umat Islam di negara ini, katanya Islam di Malaysia yang berpegang
teguh kepada mazhab Syafie sudah jelas memperincikan bahawa anjing dan babi itu
tergolong dalam najis berat.
"Acara
itu tidak pernah dianjurkan sebelum ini dan ia merupakan kali pertama
didedahkan kepada masyarakat, kita orang Islam dan agama sudah menetapkan
dengan jelas hukum berkaitan anjing.
"Jakim
akan segera menyiasat perkara ini dan sebarang tindakan akan dirujuk pada
peruntukan yang ada," katanya dipetik laporan Posted by Free Sandakan Today
Tentang
hukum memagang anjing Ulamak lain akidahnya pun lain walaupun dia
tergolong orang-orang Muslim
Kenapa
anjing dan babi haram? Kenapa anjing haram disentuh?
Sabda
Rasullah S.A.W yang bermaksud:, Apabila anjing meminum air atau (menjilat) pada
bekas air kepunyaan salah seorang di antara kamu, maka hendaklah bekas air itu
dibasuh sebanyak tujuh kali (menyamak) salah satunya dengan tanah. (Riwayat
Muslim)
Maksud
hadis di atas ialah jika seekor anjing menjilat bekas-bekas air kita,
bekas-bekas air itu perlu dibasuh 7 kali dengan salah satunya dengan tanah.
Memang
kena samak. Air liur kepunyaan anjing mempunyai berbagai-bagai kuman yang boleh
mendatangkan kemudaratan kepada manusia. Sebab itu Allah SWT berfirman supaya
semua tapak-tapak atau bekas-bekas yang terkena air liur anjing perlu dibasuh
dan disamak.
Jika
air liur anjing pun anda kena samak. Apatah lagi jika anda memegang atau
menyentuh anjing? Anjing jika disentuh kulit dan bulunya ketika basah,
dikuatiri kita akan dijangkiti penyakit sama seperti air liur anjing.
Hukum
yang berkait dengan najis anjing bukan disandarkan pada ayat Al-Quran tetapi
disandarkan kepada sunnah Nabawiyah. Kalau anda cari di dalam Al-Quran, tidak
akan jumpa dalilnya. Bagi orang Islam sumber syariah selain daripada al-Quran
iaitulah Sunnah Nabawiyah, Qias dan Ijma’ Ulama’. Sunnah
Nabawiyah adalah semua perbuatan, perkataan dan hal yang didiamkan oleh
Rasulullah SAW.
Kedudukan
sunnah Nabawiyah adalah sama dengan Al-Quran kerana pada hakikatnya adalah
wahyu dari Allah swt juga, Hukum yang ditetapkan oleh al-Quran, hadis, Qias dan
Ijma’ adalah hukum yang sah dan wajib diterima pakai di sisi syariat
Islam.
Begitulah
juga di dalam Al-Quran tidak pernah menyebut kewajipan solat sehari semalam
sebanyak lima kali dan 17 rakaat. Al-quran juga tidak menyebut berkaitan dengan
najis yang dimaafkan, kotoran manusia dan air kencing.
Walaupun
al-Quran tidak menyebutnya, tetap kita mengatakan ianya bernajis dan tidak
boleh dimakan atau minum. Begitulah juga apabila seseorang selesai membuang air
kecil atau besar tidak terus menunaikan solat walaupun al-Quran tidak menyebut
kenajisannya. Hal ini kerana najis demikian disebut dalam sunnah Nabawiyah.
Dalam
memahami syariah Islam, kita diharamkan hanya berdalil pada Al-Quran sahaja
tanpa melihat kepada sunnah Nabawiyah. Kufur kepada sunnah Nabawiyah sama
seperti kufur kepada Al-Quran. Karena sunnah Nabawiyah itu bersumber dari wahyu
Allah SWT juga.
Adapun dalil dari sunnah Nabawiyah yang telah diterima semua ulama tentang
najisnya air liur anjing adalah sebagai berikut:
Dari Abi Hurairah ra bahwa Rasulullah SAW bersabda,`Bila seekor anjing minum
dari bekas milik kalian, maka cucilah 7 kali.
Dari Abi Hurairah ra bahwa Rasulullah SAW bersabda,`Sucinya bekas kalian yang
dimasuki mulut anjing adalah dengan mencucinya 7 kali." Menurut riwayat
Ahmad dan Muslim disebutkan salahsatunya dengan tanah."
Maka seluruh ulama sepakat bahawa air liur anjing itu najis, bahkan kedudukan
najisnya adalah najis yang berat (mughallazhah), kerana untuk mensucikannya
dengan menggunakan tujuh kali air dan salah satunya dengan menggunakan air
tanah, sama seperti najis babi.
Bagi
Mazhab As-Syafi’iyah dan Al-Hanabilah sepakat mengatakan bahawa bukan
hanya air liurnya sahaja yang bernajis, tetapi seluruh tubuh anjing itu
hukumnya najis berat, termasuk air peluhnya. Bahkan haiwan lain yang kahwin
dengan anjing, akan ikut hukum yang sama juga (iaitu najis yang berat). Pada
pandangan Syafi’iyah badan air liur dan mulut anjing adalah najis kerana
sumber air liur itu datangnya dari badan. Maka badannya itu juga merupakan
sumber kepada najis. Termasuklah air yang keluar dari tubuh badan anjing itu
sendiri seperti air kecil, air besar dan peluhnya.
Pendapat
tentang najisnya seluruh tubuh anjing ini juga dikuatkan dengan hadis lain
seperti: Bahwa Rasululah SAW diundang masuk ke rumah salah seorang kaum dan
beliau mendatangi undangan itu. Di waktu lainya, kaum yang lain mengundangnya
dan beliau tidak mendatanginya.
Ketika ditanyakan kepada beliau apa sebabnya
beliau tidak mendatangi undangan yang kedua, beliau bersabda,"Di rumah
yang kedua ada anjing sedangkan di rumah yang pertama hanya ada kucing.
Dan
kucing itu tidaklah najis." (HR Al-Hakim dan Ad-Daruquthuny). Jelas kepada
kita hadis ini menunjukkan bahawa kucing itu tidak najis, sedangkan anjing itu adalah
najis.
Penyakit
apa yang dibawa oleh anjing? Penyakit yang paling terkenal dari bawaan anjing
ialah penyakit anjing gila yang disebabkan oleh virus rabies yang boleh
didapati melalui air liur anjing. Apabila anda menerima kesan gigitan anjing,
virus yang masuk melalui air liur anjing tadi akan menyerap masuk menyerang
sistem saraf badan kita.
Dengan rosaknya sistem saraf, maka badan anda tidak
akan berfungsi dengan sebaik-baiknya, terutama dari segi fungsi neuromotor.
Islam tidak mengada-ngadakan hukum kerana anjing sememangnya bahaya dari segi
kesihatan. Sebab itu bila anjing disentuh dalam keadaan kulitnya basah, kita
wajib membersihkan diri dengan 7 kali basuhan dengan salah satunya ialah
menggunakan tanah (samak)
Kenapa
babi haram dimakan? Islam
telah melarang segala jenis darah, analisis kimia dari darah babi menunjukkan
adanya kandungan yang tinggi dari uric acid (asam urat), suatu adunan kimia
yang berbahaya bagi kesIhatan manusia, bersifat racun.
Dengan kata lain uric
acid sampah dalam darah yang terbentuk akibat metabolisme tubuh yang tidak
sempurna yang diakibatkan oleh kandungan purine dalam makanan. Dalam tubuh
manusia, senyawa ini dikeluarkan sebagai kotoran, dan 98% dari uric acid dalam
tubuh, dikeluarkan dari dalam darah oleh ginjal.
Dalam
Islam dikenal peraturan khusus dalam penyembelihan haiwan, iaitu menyebut nama
Allah Yang Maha Kuasa dan membuat irisan memotong urat nadi leher haiwan,
tindakan membiarkan urat-urat dan organ organ lainnya utuh.
Dengan cara ini
menyebabkan kematian haiwan kerana kehabisan darah dari tubuh, bukannya kerana
cedera pada organ asasnya, sebab jika organ-organ misalnya jantung, hati, atau
otak dirosak, haiwan tersebut mati dengan segera dan darahnya akan menggumpal
dalam urat-uratnya dan akhirnya mencemari daging, mengakibatkan daging haiwan
akan tercemar oleh uric acid, sehingga menjadikannya beracun, dan pada
masa-masa kinilah para ahli makanan telah menyadari akan perkara ini,
subhanallah.
Apakah
kita tahu kalau babi tidak dapat disembelih di leher? Kerana babi tidak
memiliki leher?
Bagi orang muslim beranggapan kalau babi memang boleh dimakan
dan layak bagi makanan manusia, tentu Sang Pencipta akan mencipta haiwan ini
dengan memiliki leher. Ilmu kedoktoran mengetahui bahawa babi sebagai rerumah
dari banyak macam parasit dan penyakit berbahaya, sistem biochemistry babi
mengeluarkan hanya 2% dari seluruh kandungan uric acidnya, sedangkan 98%
sisanya tersimpan dalam tubuhnya.
Allah
SWT jelas telah MENGHARAMKANNYA BABI
a.
QS. Al Baqoroh (2) : 173
b. QS. Al Maa’idah (5) : 3
c. QS. Al An `Aam (6) : 145
d. QS. An Nahl (16) : 115
b. QS. Al Maa’idah (5) : 3
c. QS. Al An `Aam (6) : 145
d. QS. An Nahl (16) : 115
Menggunakan
babi hukumnya haram, baik atas daging, lemak, maupun bahagian-bahagian lainnya.
Firman Allah SWT dalam QS.5:3 mengharamkan memakan bangkai, darah, dan daging
babi. Demikian juga dengan firman-Nya dalam QS.6:145 dan QS.16.115,
mengharamkan memakan bangkai, darah, dan daging babi.
Dalil-dalil pada beberapa
ayat ini merupakan nash yang jelas, yang menegaskan tentang keharaman, antara
lain menggunakan babi.
Al-Qur’an
menggunakan kata lahma (daging) kerana sebagian besar pengambilan manfaat dari
babi adalah daging. Selain itu, dalam daging babi selalu terdapat lemak.
Al-Qur’an menggunakan kata lahma, pengharaman babi bukan hanya dagingnya.
Tetapi seluruh tubuh haiwan babi.
Pandangan
ini sesuai dengan kaedah ushul fiqh: min dzikri’l-juz I wa iradati’l kulli.
Artinya yang disebutkan sebahagian dan dikehendaki seluruhnya. Bahawa daging
babi mengandung cacing pita (taenia solium), hampir semua orang sudah
mengenalnya.
Ternyata tidak hanya itu bahaya yang mengancam pemakan babi. Lemak
babi mengandungi kolesterol paling tinggi dibandingkan dengan lemak haiwan
lainnya. Darahnya mengandungi asam urat paling tinggi.
Asam urat merupakan
bahan yang jika terdapat dalam darah dapat menimbulkan berbagai penyakit pada
manusia. Sudah menjadi pengetahuan umum bahwa sedikitnya 70 jenis penyakit yang
lazim dihidap haiwan babi dan beberapa diantaranya dapat menjankiti manusia
yang memakannya.
Hikmah
diharamkannya daging babi, terutama mengandungi cacing pita, seringkali
disanggah oleh para ahli kesihatan modern. Mereka mengatakan bahawa cacing
tersebut mudah dihilangkan bahkan dengan teknik pemasakan yang paling
sederhana.
Pandangan ini sungguh menyesatkan karana babi itu sendiri
menjijikkan bagi orang yang bersih jiwanya. Allah SWT mengharamkan sejak masa
silam untuk waktu yang lama agar manusia mengetahui.
Manusia
kini baru mengenal sedikit bahayanya, yakni cacing pita, namun demikian jauh
sebelum itu Allah SWT telah mengharamkannya.
Mungkin sekarang orang menganggap
bahwa peralatan masak modern telah mengalami kemajuan, sehingga ada yang
menerima kalau daging babi tidak lagi membahayakan dan bukan merupakan sumber
ancaman bagi manusia. Dengan teknologi pengolahan makanan dan teknik pemanasan
yang canggih, bahaya itu sudah boleh dihilangkan.
Mereka
lupa bahawa untuk mengatasi bahaya cacing pita saja telah memakan waktu
berabad-abad. Itu hanya untuk mengungkap satu penyakit saja. Siapa yang dapat
menjamin bahwa di luar penyakit itu sudah tidak ada lagi bahaya yang terkandung
dalam daging babi. Apakah tidak selayaknya syari’at yang jauh lebih mendahului
kemajuan pengetahuan manusia puluhan abad yang lalu kita percayai sepenuhnya?
Semua keputusan diserahkan pada syari’at. Kita menghalalkan apa yang dibolehkan
dan menghindari apa yang dilarang.
Syariat ini adalah dari Allah Yang Maha
Bijaksana dan Maha Mengetahui bentuk dan karakteristik segala makhluk-Nya.
Munculnya
penyakit Japaneese Enchephalitis (JE) di Malaysia, nyaris semua mata kembali
terbuka. Satu lagi bencana mengancam manusia timbul dan bersumber dari babi.
Rupanya Allah masih sayang pada manusia, sehingga sekali lagi manusia
diingatkan agar menjauhi haiwan haram itu. Sudah banyak sekali bukti-bukti yang
menunjukkan keburukan babi. Namun sejauh ini manusia tetap nekad memakannya
Posted by Free Sandakan Today (FST NEWS)
No comments:
Post a Comment