KUPASAN DARI MEJA EDITOR
SHAIMON S JUMADI (The Sabah Insider.Net)
SEKSI PAKAIAN Pelayan Wanita boleh menguntungkan pelanggan
SEKSI PAKAIAN Pelayan Wanita boleh menguntungkan pelanggan
RAMAI
orang Melayu/Bumiputera buka restoran di beberapa lokasi tidak bertahan lama berbanding dengan restoran-restoran
mili
Ada beberapa factor yang
menjadi menyebab orang Melayu/Bumiputera
gagal dalam menjalankan perniagaan khususnya membuka kedai makan atau
restoran.
Faktor pertama bukan masakan
Melayu tidak sedab rasa masakan Melayu ada yang memang sedap juga cuma dari segi
layanan kepada pelanggan inilah punca
perniagaan Melayu kebanyakan tidak bertahan lama dan paling lama 2 hingga 4
tahun saja.
Lebih jelas lagi
mereka kalau mengambil pekerja sebagai pelayan main hentam keromoh saja
mereka tidak melihat dari sudut letar belakang seseorang yang bakal menjadi
pelayan di restoran-restoran mereka.
Faktor kedua selalunya
restoran-restoran milik Melayu/Bumiutera
sebilangan pelayannya ada yang kurang sopan ada yang biadap dengan pelanggan
contoh kalau ada pelanggan datang untuk minum kah atau makan bila mereka nampak
macam pura-pura tak nampak sehingga
pelanggan itu tadi memanggil mereka itupun ada yang datang ada yang tidak
datang sehingga sikap pelanggan tadi jadi meluap bila mereka jengkel melihat
gelagat pelayan itu yang tidak memperdulikannya lantas mereka berpindah kelain
restoran sama ada kerestoran Mamak atau restoran Cina.
Layanan buruk yang sering
terjadi dan sudah jadi amalan
direstoran-restoran Melayu/Bumiputera mereka lah penyumbang besar kemundururan perniagaan
Melayu sendiri.
Kalau kita datang ke
restoran India nampak saja pelanggan duduk tidak paya dipanggil terus datang
pelayan untuk bertanyakan pesasan apa yang hendak dipesan begitu juga restoran
Cina mereka bertul-betul takut kehilangan pelanggan.
Betullah kata orang Customer everything is right walaupun ada
pelanggan yang datang berkelakuan kurang sopan ada juga yang sombong tetapi
sebagai pelayan kena layan demi menjaga perniagaan mereka jangan sampai nanti
gara-gara pelanggan marah terjejas pula
kedudukan perniagaan mereka.
Perlu diingatkan lain kali kalau pemilik restoran hendak
mengambil pekerja sebagai pelayan tak kira orang asing kah orang tempatan lihat dahulu pertawatakan
mereka satu-satu kalau ada yang jenis peramah suka senyum itu baru sesuai
bekerja direstoran anda;.
Lihat saja pelayan-pelayan
direstoran mamak walaupuan perempuan PATI yang terdiri daripada bangsa
Suluk-Bajau tetapi mereka memberi layanan baik kepada pelanggan yang datang
sebab ada pemantauan daripada taukey mereka.
Berbanding dengan restoran
Melayu/Bumiptera kebanyakannya taukeynya tiada duduk di kaunter terlalu mengaharap
seorang pekerja duduk di kaunter bagi menjaga wang keluar masuk.
Pemantauan terhadap pelayan
restoran perlu dilakukan oleh para pemilik restoran kalau malas taukey jaga
kaunter lantik salah seorang jadi supervisor untuk memantau para pelayan tadi
tapi kena bayar lebih sikit gaji supervisor itu tadi.
Insyalah dengan ada
pemantauan yang dilakukan terhadap para pelayan sudah tentu kedudukan restoran
anda kurang menghapi masalah sebab bila pelayan baik melayan pelanggan jadi pelangganpun
senang hati dan kerap datang ke restoran anda.
No comments:
Post a Comment