Written By Journalist of The Sabah Insider
Saturday December 12.2015
BAGI menyokong debat dan dialog terbuka berkenaan Perundangan
Islam, kami rakyat Malaysia yang prihatin, berasa bimbang dan amat kecewa
dengan perbalahan berterusan berhubung kedudukan dan amalan undang-undang
Islam di negara ini.
Perbalahan
yang berlangsung sekarang ini tidak memberikan gambaran dan pemahaman yang
jelas mengenai kedudukan undang-undang Islam di dalam kerangka demokrasi
berparlimen. Ia juga mencerminkan keruntuhan pembahagian kuasa di antara
kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri dalam bidang perundangan sivil
mahupun perundangan jenayah.
Kami
merujuk secara khusus kepada situasi semasa di mana institusi-institusi agama
kelihatan bertindak di luar bidang kuasa mereka, misalnya dengan
mengeluarkan pelbagai fatwa yang bercanggah dengan peruntukan Perlembagaan
Persekutuan, serta tidak menepati proses demokratik dan proses konsultatif
"shura".
Di samping itu, semakin banyak
pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berhaluan kanan dengan sewenang-wenangnya
menuduh pihak-pihak yang berani bersuara sebagai anti-Islam, anti-institusi
beraja dan anti-Melayu. Tindakan mereka itu menyukarkan usaha untuk mengadakan
perbincangan dan mencari jalan penyelesaian konflik secara rasional.
Apa
yang membimbangkan kami juga ialah penggunaan Akta Hasutan sebagai alat
untuk menggertak dan mendiamkan sesiapa yang mempunyai pandangan
yang berbeza.
Perkembangan
ini menjejaskan komitmen Malaysia terhadap prinsip-prinsip demokrasi
dan kedaulatan undang-undang, melahirkan sikap tidak bertolak-ansur dan
ketaksuban, serta menggugat keamanan dan kestabilan negara.
Kami
sebagai Muslim yang moderat berasa amat bimbang dengan kenyataan-kenyataan yang
dikeluarkan menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir
Baharom terhadap keputusan Mahkamah Rayuan berhubung dengan hak golongan
transgender berpakaian mengikut identiti mereka.
Beliau
dalam kenyataannya menyifatkan tindakan komuniti transgender yang
memfailkan permohonan semakan kehakiman terhadap keesahan peruntukan
Seksyen 66 Enakmen Jenayah Syariah Negeri Sembilan 1992 sebagai satu
“gelombang tentangan bentuk baru terhadap Islam” dan merupakan satu cubaan untuk “memesongkan
akidah umat Islam” di Malaysia.
Beliau
juga menyatakan permohonan Sisters in Islam baru-baru ini berkenaan fatwa
mengenai fahaman liberalism dan pluralisme merupakan suatu “tindakan
mengheret institusi Islam untuk dibicarakan di Mahkamah Sivil.”
Kenyataan
seumpama ini yang mengapi-apikan keadaan daripada seorang menteri (dan ini
bukan kali pertama) menunjukkan kepada orang ramai komitmen perdana
menteri memperjuangkan gagasan kesederhanaan (moderation) tidak perlu
diambil berat memandangkan menteri kabinet sendiri
sering memperlekehkannya.
Isu-isu
yang kami bangkitkan ini sememangnya sukar untuk ditangani memandangkan apa-apa
berkaitan bangsa dan agama sering dipolitikkan di negara ini. Kami yakin
PM memiliki sumber dan kuasa bagi mengetuai proses perundingan untuk
membawa pakar dalam pelbagai bidang, termasuk undang-undang Islam dan
undang-undang perlembagaan, serta semua pihak yang terlibat.
Kami merasakan
adalah amat penting bagi semua pihak berusaha mencari penyelesaian kepada
konflik yang berpanjangan ini yang menjejaskan hubungan antara kaum,
melunturkan keyakinan rakyat terhadap keselamatan dan perlindungan di
bawah undang-undang, selain menjejaskan kestabilan negara.
Terdapat
pelbagai isu penting yang memerlukan perhatian dan kepimpinan PM serta sokongan
semua ahli Kabinet dan rakyat Malaysia. Antaranya:
i) Sistem perundangan plural yang
sekian lama menimbulkan pelbagai konflik dan pertindihan antara
undang-undang sivil dan syariah. Pada hemat kami, terdapat keperluan segera
untuk menilai kembali Undang-undang Jenayah Syariah di Malaysia.
Undang-undang berkenaan yang mengkanunkan pelbagai “dosa peribadi” sebagai
jenayah membawa kepada kekeliruan dan percanggahan dari
aspek substantif serta pelaksanaan. Undang-undang ini bercanggah dengan
prinsip perundangan Islam dan melanggar kebebasan asasi manusia serta
menceroboh kehidupan peribadi rakyat. Pada tahun 1999,
ii) Kabinet mengarahkan Jabatan Peguam
Negara untuk menilai semula Undang-undang Jenayah Syariah.
Walaubagaimanapun, sehingga kini undang-undang tersebut masih dikuatkuasakan
dan menyebabkan banyak berlakunya ketidakadilan, membawa kepada kemarahan
orang ramai, perbalahan tentang bidang kuasa dan hak menuntut semakan
kehakiman, dakwaan penyalahgunaan kuasa, diskriminasi gender serta
kematian dan kecederaan yang berpunca daripada serbuan terhadap
kesalahan akhlak (moral policing). Ini menghakis kredibiliti, proses
penggubalan undang-undang, serta keyakinan orang ramai terhadap keadilan
di bawah undang-undang Islam.
ii)
Kurangnya kesedaran di kalangan orang ramai, termasuk pemimpin tertinggi,
terhadap aspek perundangan dan had bidang kuasa institusi agama dan
pentadbiran undang-undang Islam di Malaysia. Perlembagaan Persekutuan
adalah undang-undang tertinggi dan mana-mana undang-undang yang digubal, termasuk
undang-undang Islam, tidak boleh bercanggah dengan peruntukan Perlembagaan
Persekutuan, khususnya perkara berkaitan kebebasan asasi manusia,
pembahagian bidang kuasa di antara Kerajaan Persekutuan dan Negeri serta
prosedur legislatif. Semua Akta, Enakmen dan undang-undang kecil, termasuk
fatwa, adalah tertakluk kepada peruntukan Perlembagaan Persekutuan dan terbuka
untuk disemak badan kehakiman.
iii)
Perlunya memastikan hak rakyat membahaskan bagaimana agama Islam digunakan
sebagai sumber undang-undang dan dasar awam di negara ini. Perundangan
Islam di Malaysia digubal badan eksekutif dan dilulus badan perundangan.
Sumber undang-undang Islam termasuklah yang suci seperti Al-Quran dan
Sunnah, serta usaha manusia seperti fiqah dan adat. Proses penggubalan
undang-undang ini melibatkan kebijaksanaan dan keputusan manusia biasa.
Maka ia terbuka untuk dibahaskan supaya matlamat keadilan dapat
ditegakkan.
iv)
Perlunya mempertingkatkan kesedaran mengenai kepelbagaian yang wujud dalam
pentafsiran teks dan ilmu fiqah. Ini termasuk kaedah-kaedah perundangan
yang memungkinkan reformasi berlaku dan prinsip kesaksamaan dan keadilan
ditegakkan, seiring dengan perubahan kini, khususnya dalam aspek
tuntutan, peranan dan kedudukan wanita dalam keluarga dan masyarakat.
v)
Perlunya PM menekankan kepimpinannya di samping melantik pemimpin-pemimpin
yang berupaya menghidupkan budaya debat dan wacana yang terbuka dan
koheren berhubung dengan pentadbiran undang-undang Islam di negara ini, ke
arah memastikan keadilan. Kami secara khusus menggesa agar pentadbiran PM
menjelaskan perbahasan secara rasional dan ilmiah tentang undang-undang
Islam di Malaysia bukanlah satu penghinaan terhadap Islam dan pihak
berkuasa agama di negara ini.
su-isu
ini mungkin dianggap rumit tetapi apa yang ingin ditekankan ialah, kami sebagai
Muslim berpegang undang-undang Islam, lebih daripada undang-undang sivil,
perlu mencapai standard tertinggi dalam hal keadilan kerana ia berdasarkan
hukum Allah. Lantaran itu, mana-mana pihak yang bertindak atas nama Islam
menerusi pentadbiran undang-undang Islam perlu memikul tanggungjawab untuk
memastikan keadilan bukan sahaja dilaksanakan bahkan dilihat ia ditegakkan.
Semasa
Islam diwahyukan kepada Rasulullah SAW pada abad ke-7 di Tanah Arab, ia
merupakan sesuatu yang amat revolusional dan progresif. Zaman-berzaman,
agama ini menjadi panduan kepada umat Islam meredah cabaran dan rintangan
yang pelbagai. Sesungguhnya kami yakin dan percaya bagi memastikan Islam
terus kekal relevan dan universal pada zaman sekarang, maka
pemahaman, pengkanunan dan pelaksanaan ajaran Islam perlulah berkembang
seiring dengan peredaran masa. Hanya dengan cara inilah keadilan, seperti
yang dituntut Allah SWT, dapat disempurnakan.
1.
Tan Sri Datuk Abdul Rahim Bin Haji Din, bekas Ketua Setiausaha,
Kementerian Dalam Negeri
2.
Tan Sri Ahmad Kamil Jaafar, bekas Ketua Setiausaha, Kementerian Luar
Negeri
3.
Tan Sri Dr Aris Othman, bekas Ketua Setiausaha, Kementerian Kewangan
4.
Tan Sri Dr Ismail Merican, bekas Ketua Pengarah, Kementerian Kesihatan
5.
Tan Sri Dato' Mohd Sheriff bin Mohd Kassim, bekas Ketua Setiausaha,
Kementerian Kewangan
6.
Tan Sri Dato' Dr Mustaffa Babjee, bekas Ketua Pengarah, Perkhidmatan
VeterinarThis statement is embargoed until 11pm December 7th for online media
7. Tan Sri Nuraizah Abdul Hamid, bekas Ketua Setiausaha, Kementerian Tenaga, Komunikasi dan Multimedia
7. Tan Sri Nuraizah Abdul Hamid, bekas Ketua Setiausaha, Kementerian Tenaga, Komunikasi dan Multimedia
8.
Tan Sri Dr Yahya Awang, Pembedah Kardiotorasik dan Pengasas, Institut
Jantung Negara
9.
Dato' Seri Shaik Daud Md Ismail, bekas Hakim Mahkamah Rayuan
10.
Dato’ Abdul Kadir bin Mohd Deen, bekas Duta
11.
Datuk Anwar Fazal, bekas Penasihat Kanan Serantau, Program Pembangunan
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNDP)
12.
Dato' Dali Mahmud Hashim, bekas Duta
13.
Dato' Emam Mohd Haniff Mohd Hussein, bekas Duta
14.
Dato' Faridah Khalid, Wakil Suara Wanita
15. Dato' Latifah Merican Cheong, bekas Penolong
Gabenor, Bank Negara
16.
Lt. Jen (B) Dato' Maulob Maamin, Leftenan Jeneral (B)
17.
Dato' Noor Farida Ariffin, bekas Duta
18.
Dato' Ranita Hussein, bekas Pesuruhjaya SUHAKAM
19.
Dato' Redzuan Kushairi, bekas Duta
20.
Dato' Dr. Sharom Ahmat, bekas Timbalan Naib Canselor, Universiti Sains
MalaysiaThis statement is embargoed until 11pm December 7th for online media
21. Dato' Syed Arif Fadhillah, bekas Duta
21. Dato' Syed Arif Fadhillah, bekas Duta
22.
Dato' Zainal Abidin Ahmad, bekas Ketua Pengarah, Lembaga Perindustrian
Kayu Malaysia
23.
Dato' Zainuddin Bahari, bekas Timbalan Ketua Setiausaha, Kementerian
Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi danKepenggunaan
24.
Datin Halimah Mohd Said, bekas Pensyarah, Universiti Malaya dan Presiden,
Association of Voices of Peace, Conscience and Reason (PCORE)
25.
Puan Hendon Mohamad, bekas Presiden Badan Peguam Malaysia, – 8 Disember, 2014.
*
Penulis ialah bekas Duta Besar Malaysia ke Belanda
dan bekas Ketua Pengarah Penyelidikan, Perjanjian dan Jabatan
Undang-undang Antarabangsa, Kementerian Luar.
*
Ini adalah pendapat peribadi penulis yang tidak setuju dengan hukum hakam di Malaysia dan tulisan ini tidak semestinya mewakili pandangan
The Sabah Insider Net.
No comments:
Post a Comment