OLEH: SHAIMON S JUMADI
SANDAKAN:-
Seorang Aktivis Masyarakat Dato Seri Paduka Dr Kemellia Hassan hari ini menggesa pihak
berkuasa, sekolah, ibu bapa dan pihak berkepentingan yang lain untuk menangani
unsur keganasan dan kelakuan ganas di kalangan pelajar dan remaja di negara
ini.
Kejadian buli dan tingkah laku ganas di sekolah-sekolah terutamanya di sekolah berasrama penuh yang melibatkan pelajar adalah suatu perkara yang harus dipandang serius oleh semua pihak yang berkenaan dan semakin menjadi-jadi macam sukar dibendung.
Kejadian-kejadian sebegini amat membimbangkan dan adalah menjadi tanggungjawab pihak kerajaan, sekolah, polis, ibu bapa dan pelajar untuk bersama-sama menangani masalah tersebut.
Menurut pihak polis, penglibatan pelajar di dalam jenayah hanyalah 0.9 peratus daripada jumlah indeks jenayah di negara ini manakala Kementerian Pendidikan pula mendedahkan bahawa pelajar yang terlibat dalam tindakan disiplin hanyalah kurang daripada 2 peratus daripada 5 juta pelajar di negara ini.
Isu-isu disiplin di sekolah seperti ponteng, salah laku, kecurian dan pergaduhan yang membawa kepada keganasan dan kecederaan tidak boleh ditolak ansur oleh pihak sekolah walaupun masalah tersebut adalah pada tahap yang amat rendah.
Kejadian buli dan tingkah laku ganas di sekolah-sekolah terutamanya di sekolah berasrama penuh yang melibatkan pelajar adalah suatu perkara yang harus dipandang serius oleh semua pihak yang berkenaan dan semakin menjadi-jadi macam sukar dibendung.
Kejadian-kejadian sebegini amat membimbangkan dan adalah menjadi tanggungjawab pihak kerajaan, sekolah, polis, ibu bapa dan pelajar untuk bersama-sama menangani masalah tersebut.
Menurut pihak polis, penglibatan pelajar di dalam jenayah hanyalah 0.9 peratus daripada jumlah indeks jenayah di negara ini manakala Kementerian Pendidikan pula mendedahkan bahawa pelajar yang terlibat dalam tindakan disiplin hanyalah kurang daripada 2 peratus daripada 5 juta pelajar di negara ini.
Isu-isu disiplin di sekolah seperti ponteng, salah laku, kecurian dan pergaduhan yang membawa kepada keganasan dan kecederaan tidak boleh ditolak ansur oleh pihak sekolah walaupun masalah tersebut adalah pada tahap yang amat rendah.
Isu buli di sekolah dan bentuk disiplin yang lain harus dikaji semula dengan tujuan untuk mengenal pasti kelemahan-kelemahan kita dan langkah-langkah untuk mengatasinya harus diambil oleh guru besar sekolah dan guru disiplin.
Bagi saya, apa yang menarik perhatian adalah unsur keganasan yang semakin menjadi di institusi pendidikan kita.
Apa yang boleh kita harapkan sedangkan pada hari ini secara realitinya anak-anak kita terdedah kepada keganasan?
Kejahatan, dendam dan kekejaman secara langsung ini telah menjadi norma dalam banyak filem-filem yang datangnya dari kabel tele
Pendedahan dan pengaruh elemen-elemen keganasanya ini perlu disemak jika kita serius untuk mengatasi masalah jenayah keganasan yang melibatkan remaja ini.
Jika masalah disiplin berlaku di semua sekolah, maka kita perlu berurusan
dengan mereka secara terus dan mencari penyelesaiannya. Kita tidak boleh
berada dalam keadaan penafian setiap kali berlaku masalah di sekolah.
Masalah disiplin di sekolah bukanlah perkara baru. Ia telah wujud sejak dahulu lagi. Apa yang membimbangkan kini ialah isu buli yang melibatkan pelajar semakin berleluasa dan kejam.
Jika terdapat masalah disiplin yang serius di mana-mana sekolah, banyak pihak perlu bertanggungjawab. Ia bukan hanya tanggungjawab pihak sekolah berkenaan malah ibu bapa, polis dan masyarakat secara keseluruhannya juga perlu memainkan peranan masing-masing bagi menangani masalah disiplin pelajar.
Masalah disiplin di sekolah bukanlah perkara baru. Ia telah wujud sejak dahulu lagi. Apa yang membimbangkan kini ialah isu buli yang melibatkan pelajar semakin berleluasa dan kejam.
Jika terdapat masalah disiplin yang serius di mana-mana sekolah, banyak pihak perlu bertanggungjawab. Ia bukan hanya tanggungjawab pihak sekolah berkenaan malah ibu bapa, polis dan masyarakat secara keseluruhannya juga perlu memainkan peranan masing-masing bagi menangani masalah disiplin pelajar.
Sementara pihak sekolah mengambil langkah-langkah untuk mengetatkan disiplin
di kalangan pelajar, pegawai perhubungan polis harus membuat lawatan yang
lebih kerap ke sekolah-sekolah untuk berinteraksi dengan pelajar-pelajar dan
guru-guru untuk mengelakkan pelajar daripada terlibat dalam kegiatan samseng
dan jenayah yang lain.
Walaupun disiplin dan hukuman yang sesuai perlu dijatuhkan kepada mereka yang bersalah, namun bimbingan kaunseling yang profesional untuk menangani pelajar bermasalah juga amat penting.
Sehubungan itu, latihan khas perlu diberikan kepada kaunselor sekolah bagi membolehkan mereka berurusan dengan pelajar yang terlibat dalam kelakuan ganas.
Walaupun disiplin dan hukuman yang sesuai perlu dijatuhkan kepada mereka yang bersalah, namun bimbingan kaunseling yang profesional untuk menangani pelajar bermasalah juga amat penting.
Sehubungan itu, latihan khas perlu diberikan kepada kaunselor sekolah bagi membolehkan mereka berurusan dengan pelajar yang terlibat dalam kelakuan ganas.
Kelab Pencegahan Jenayah di semua sekolah perlu lebih proaktif untuk
mendidik pelajar mengenai kesedaran pencegahan jenayah dan memantau masalah
disiplin di sekolah.
Ini membawa saya kepada isu yang amat penting iaitu pembangunan watak dalam mana-mana sistem pendidikan.
Watak atau character adalah pembawa sebenar yang dilakukan oleh kedua-dua anak-anak dan orang dewasa untuk berjaya dalam hidup dan membuka jalan bagi generasi baru bagi mempersiapkan diri mereka untuk menhadapi pelbagai cabaran .
Kejayaan sistem pendidikan kita dinilai bukan sahaja oleh pencapaian akademik pelajar kita. Kejayaan sistem perlu juga dinilai berdasarkan mutu seseorang dari segi integriti dan disiplin mereka, perlakuan, kecerdasan, sikap mereka terhadap kerja, kemampuan mereka dalam kepimpinan dan rasa tanggungjawab serta komitmen mereka terhadap masyarakat.
Ini membawa saya kepada isu yang amat penting iaitu pembangunan watak dalam mana-mana sistem pendidikan.
Watak atau character adalah pembawa sebenar yang dilakukan oleh kedua-dua anak-anak dan orang dewasa untuk berjaya dalam hidup dan membuka jalan bagi generasi baru bagi mempersiapkan diri mereka untuk menhadapi pelbagai cabaran .
Kejayaan sistem pendidikan kita dinilai bukan sahaja oleh pencapaian akademik pelajar kita. Kejayaan sistem perlu juga dinilai berdasarkan mutu seseorang dari segi integriti dan disiplin mereka, perlakuan, kecerdasan, sikap mereka terhadap kerja, kemampuan mereka dalam kepimpinan dan rasa tanggungjawab serta komitmen mereka terhadap masyarakat.
Kemellia
bercakap dengan wartawan The Sabah Insider ketika mengulas insiden 10
pekajar membusi seorang pelajar di salah sebuah asramah sekolah menengah di
Semenanjung yang berlaku dua hari lalu.
No comments:
Post a Comment