SANDAKAN:- Ahli Parlimen Sandakan (DAP) Stephen Wong menyeru kerajaan mencontohi
belanjawan alternatif Pakatan Harapan, membatalkan projek pembinaan kereta api
laju KL-Singapura, dan menggunakan bajet berkenaan untuk membina landasan
kereta api di Sabah dan Sarawak.
Wong menjelaskan bahawa, harga barang tinggi di Sabah,
selain disebabkan pengehadan Dasar Kabotaj, antara puncanya ialah Sabah tidak
mempunyai kemudahan pengangkutan landasan, semua barang-barangan diangkut
dengan lori, tambahan pula kemudahan jalan raya berkurangan, mengakibatkan kos
pengangkutan bertambah tinggi, kerajaan harus menambahbaikan perkara ini.
Wong berkata demikian semasa membahas tentang bajet
2016 di persidangan Parlimen pada 3 November.
Beliau yang juga Timbalan Pengerusi DAP Sabah berkata,
meskipun Perdana Menteri Datuk Seri Najib berkata dalam bajet 2016, Sabah dan
Sarawak akan mendapat peruntukan RM29.2billion, tetapi jika dibandingkan dengan
jumlah peruntukan RM267.2billion, amaun tersebut adalah tidak mencukupi bagi
Sabah dan Sarawak yang 20 tahun lebih mundur berbanding dengan Semenanjung
Malaysia, ini tidak dapat menyelesaikan masalah kekurangan infrastruktur asas
di Sabah dan Sarawak.
Kata beliau, Sabah Sarawak merupakan rakan setaraf
kepada kerajaan pusat, tetapi pula menjadi negeri yang paling miskin, ini
menunjukkan kerajaan pusat tidak adil kepada Sabah dan Sarawak.
Kerajaan pusat harus meningkatkan peruntukan kepada Sabah dan Sarawak, merealisasikan perjanjian penubuhan Malaysia.
Kerajaan pusat harus meningkatkan peruntukan kepada Sabah dan Sarawak, merealisasikan perjanjian penubuhan Malaysia.
Wong menegaskan bahawa, projek Pan Borneo telah
dicadangkan dalam Bajet 2014, peruntukan pembinaan sebanyak RM500 juta telah
diberikan. Tetapi dalam bajet tahun depan, projek ini dicadangkan sekali lagi,
dan kerajaan akan memperuntukkan RM12.8billion untuk melaksanakan projek ini.
Kerajaan harus menjelaskan kepada rakyat tentang cara pelaksanaan projek, amaun
peruntukan setiap tahun dan sebagainya.
Kata beliau, menurut bajet, kerajaan pusat akan
menyalurkan RM800juta melalui Jabatan Perdana Menteri untuk membina lebuhraya
Pan Borneo. Jika setiap tahun kerajaan hanya memperuntukkan RM800juta untuk
membina lebuhraya tersebut, maka pasti tidak dapat disiapkan dalam masa 5
tahun, kerajaan harus menjelaskan perkara ini.
Wong juga mengkritik bajet 2016 telah mengurangkan
peruntukan kepada JKR Sabah, dikurangkan daripada RM432juta kepada RM425juta,
terutamanya peruntukan untuk projek lebuhraya yang besar, telah dikurangkan
daripada RM70juta kepada RM20juta.
Kata beliau, menurut pengarah JKR Sabah, setiap tahun
Sabah memerlukan sekurang-kurangnya RM2billion untuk kerja penyelenggaraan dan
memperbaiki jalan raya dan jambatan, oleh itu peruntukan yang berkurangan tidak
membawa faedah kepada Sabah.
Selain itu, Wong juga berasa kecewa dan tidak berpuas
hati kerana cadangan untuk menaiktaraf pelabuhan Sepanggar kepada Transshipment
Hub tidak dimasukkan ke dalam bajet ini.
Wong berkata, walaupun kerajaan telah menyatakan
bahawa tidak berniat untuk memansuhkan Dasar Kabotaj yang tidak adil kepada
Sabah dan Sarawak, dan berjanji untuk menaiktaraf kemudahan pelabuhan Sabah,
supaya ia setanding dengan pelabuhan di seluruh dunia, tetapi kerajaan tidak
memberi peruntukan dalam bajet, ini mengecewakan rakyat.
Wong juga berkata, walaupun kerajaan telah
mengecualikan GST ke atas tambang penerbangan domestik Sabah dan Sarawak,
tetapi oleh kerana pengangkutan dari Sabah Sarawak ke Semenanjung hanya
bergantung kepada penerbangan kapal terbang sahaja, maka kerajaan juga patut
mengecualikan GST ke atas tambang penerbangan di antara Sabah Sarawak dan
Semenanjung.
Beliau menegaskan bahawa, disebabkan harga barang di
Sabah lebih tinggi berbanding dengan Semenanjung, pendapatan rakyat pula lebih
rendah berbanding dengan Semenanjung, maka kerajaan harus menurunkan kadar GST
di Sabah, ataupun menangguhkan dasar ini.
Wong berkata, kerajaan memperuntukkan RM515juta untuk
menambahbaikan kualiti bekalan elektrik, dan peruntukan untuk SESB juga telah
ditambahkan daripada RM147juta kepada RM327juta, serta ditambahkan dengan loan.
Oleh itu, beliau meminta kerajaan menjelaskan kegunaan peruntukan serta cara
untuk menambahbaikan bekalan elektrik.
Kata beliau, kawasan Sandakan hampir setiap minggu
atau setiap hari juga mengalami gangguan elektrik, menjejaskan kehidupan rakyat
dan ekonomi.
Wong juga bertanya tentang perkembangan projek
pembinaan stesen janakuasa gas asli di Lahad Datu. Kawasan Pantai Timur Sabah
amat memerlukan stesen janakuasa yang melebihi 300MW untuk menangani keperluan
bekalan elektrik yang semakin bertambah. Jika projek ini terus ditangguhkan,
maka masalah bekalan elektrik di kawasan Pantai Timur pasti akan semakin teruk.
No comments:
Post a Comment