KESABARAN ADALAH PUNCAK KEJAYAAN.....LAJIM

OLEH:- ISMAILY BUNGSU
 
SAYA melihat dan menyaksikan mereka yang selalu saja sabar akan pasti berada di puncak dan itu sebab ramai tokoh-tokoh  di dunia ini menjejakkan kakinya di puncak kesan punya kesabaran yang tinggi.

Sebalik mereka yang tidak sabar selalu saja ketinggalan, malah ramai kawan-kawan nya akan menghilang sekaligus menjauhkan diri dari yang dimaksudkan.

Tetapi benar juga katanya CYRUS bahawa ada kalanya kesabaran yang keterlaluan kalau sering diganggu akan meletus menjadi memarahan yang tiada taranya.

Sobat nabi kala membalas makian orang lain segera nabi meninggalkannya dan kala ditanya kenapa demikian maka nabi menjawab kala memaki itu setan akan datang berbondong sedang malaikat akan lari menjauh.

Satu lagi kenyataan yang sungguhnya menarik buat saya ialah
kenyataan SHAKESPEARE yang menjelas sungguh malang sekali bagi mereka yang tidak punya kesabaran dan memang benar sebab biasanya yang tak sabar itu selalu saja di kelilingi oleh setan-setan.

Jangan sekali lupa pesan Nabi kita yang menjelaskan " orang yang bersabar antara kamu ialah orang yang suka memaafkan kesalahan orang lain, padahal ia punya kuasa untuk membalasnya".

Nabi menambah lagi sabar itu separuhnya dari iman dan sabar itu juga katanya ialah ibu dari segala akhlak.


No comments:

Post a Comment