KES BULI DI ASRAMAH SEKOLAH SEMAKIN MEMBIMBANGKAN ....DAKWA KEMELLIA HASSAN

OLEH: SHAIMON S JUMADI

SANDAKAN:- Seorang Aktivis Masyarakat Dato Seri Paduka Dr Kemellia Hassan  hari ini menggesa pihak berkuasa, sekolah, ibu bapa dan pihak berkepentingan yang lain untuk menangani unsur keganasan dan kelakuan ganas di kalangan pelajar dan remaja di negara ini.

Kejadian buli dan tingkah laku ganas di sekolah-sekolah terutamanya di sekolah berasrama penuh yang melibatkan pelajar adalah suatu perkara yang harus dipandang serius oleh semua pihak yang berkenaan dan semakin menjadi-jadi macam sukar dibendung.

Kejadian-kejadian sebegini amat membimbangkan dan adalah menjadi tanggungjawab pihak kerajaan, sekolah, polis, ibu bapa dan pelajar untuk bersama-sama menangani masalah tersebut.

Menurut pihak polis, penglibatan pelajar di dalam jenayah hanyalah 0.9 peratus daripada jumlah indeks jenayah di negara ini manakala Kementerian Pendidikan pula mendedahkan bahawa pelajar yang terlibat dalam tindakan disiplin hanyalah kurang daripada 2 peratus daripada 5 juta pelajar di negara ini.

Isu-isu disiplin di sekolah seperti ponteng, salah laku, kecurian dan pergaduhan yang membawa kepada keganasan dan kecederaan tidak boleh ditolak ansur oleh pihak sekolah walaupun masalah tersebut adalah pada tahap yang amat rendah.


Isu buli  di sekolah dan bentuk disiplin yang lain harus dikaji semula dengan tujuan untuk mengenal pasti kelemahan-kelemahan kita dan langkah-langkah untuk mengatasinya harus diambil oleh guru besar sekolah dan guru disiplin.

Bagi saya, apa yang menarik perhatian adalah unsur keganasan yang semakin menjadi di institusi pendidikan kita.

Apa yang boleh kita harapkan sedangkan pada hari ini secara realitinya anak-anak kita terdedah kepada keganasan?

Kejahatan, dendam dan kekejaman secara langsung ini telah menjadi norma dalam banyak filem-filem yang datangnya dari kabel tele
visyen. Aksi-aksi ganas seperti ini selalunya dipuja malah rancangan kartun juga mula mengandungi adegan ganas.


Pendedahan dan pengaruh elemen-elemen keganasanya ini perlu disemak jika kita serius untuk mengatasi masalah jenayah keganasan yang melibatkan remaja ini.



Jika masalah disiplin berlaku di semua sekolah, maka kita perlu berurusan dengan mereka secara terus dan mencari penyelesaiannya. Kita tidak boleh berada dalam keadaan penafian setiap kali berlaku masalah di sekolah.

Masalah disiplin di sekolah bukanlah perkara baru. Ia telah wujud sejak dahulu lagi. Apa yang membimbangkan kini ialah isu buli yang melibatkan pelajar semakin berleluasa dan kejam.

Jika terdapat masalah disiplin yang serius di mana-mana sekolah, banyak pihak perlu bertanggungjawab. Ia bukan hanya tanggungjawab pihak sekolah berkenaan malah ibu bapa,
polis dan masyarakat secara keseluruhannya juga perlu memainkan peranan masing-masing bagi menangani masalah disiplin pelajar.

Sementara pihak sekolah mengambil langkah-langkah untuk mengetatkan disiplin di kalangan pelajar, pegawai perhubungan polis harus membuat lawatan yang lebih kerap ke sekolah-sekolah untuk berinteraksi dengan pelajar-pelajar dan guru-guru untuk mengelakkan pelajar daripada terlibat dalam kegiatan samseng dan jenayah yang lain.

Walaupun disiplin dan hukuman yang sesuai perlu dijatuhkan kepada mereka yang bersalah, namun bimbingan kaunseling yang profesional untuk menangani pelajar bermasalah juga amat penting.

Sehubungan itu, latihan khas perlu diberikan kepada kaunselor sekolah bagi membolehkan mereka berurusan dengan pelajar yang terlibat dalam kelakuan ganas.
Kelab Pencegahan Jenayah di semua sekolah perlu lebih proaktif untuk mendidik pelajar mengenai kesedaran pencegahan jenayah dan memantau masalah disiplin di sekolah.

Ini membawa saya kepada isu yang amat penting iaitu pembangunan watak dalam mana-mana sistem pendidikan.

Watak atau character adalah pembawa sebenar yang dilakukan oleh kedua-dua anak-anak dan orang dewasa untuk berjaya dalam hidup dan membuka jalan bagi generasi baru bagi mempersiapkan diri mereka untuk menhadapi pelbagai cabaran .

Kejayaan sistem pendidikan kita dinilai bukan sahaja oleh pencapaian akademik pelajar kita. Kejayaan sistem perlu juga dinilai berdasarkan mutu seseorang dari segi integriti dan disiplin mereka, perlakuan, kecerdasan, sikap mereka terhadap kerja, kemampuan mereka dalam kepimpinan dan rasa tanggungjawab serta komitmen mereka terhadap masyarakat.

Kemellia  bercakap dengan wartawan The Sabah Insider ketika mengulas insiden 10 pekajar membusi seorang pelajar di salah sebuah asramah sekolah menengah di Semenanjung  yang berlaku dua hari lalu.





No comments:

Post a Comment