KERAJAAN ARAH ASIA PERPINDAH DARI TERMINAL 2 KE TERMINAL 1 MENIMBULKAN KONTRAVERSI…..WONG


Sunday November 29.2015

OLEH: ADMIN DAP

KOTA KINABALU:- Ahli Parlimen DAP Sandakan Stephen Wong berkata, kerajaan telah mengarahkan Syarikat Penerbangan Air Asia berpindah dari Terminal 2 ke Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA) bermula pada 1 Disember, beroperasi di bawah satu bumbung dengan syarikat penerbangan yang lain.

Keputusan ini membangkitkan kontroversi, dan Air Asia juga menyatakan tidak ingin berpindah, kerana pemindahan ini akan mengehadkan perkembangan Air Asia, mengakibatkan Air Asia tidak dapat menambahkan bilangan pesawat dan penerbangan yang baru, akhirnya akan menjejaskan pembangunan sektor pelancongan Sabah.

Selain itu, semua syarikat penerbangan beroperasi di terminal yang sama akan menimbulkan banyak masalah, seperti kesesakan lalu lintas, kelewatan penerbangan dan sebagainya, semua ini berhubung kait dengan kepentingan rakyat Sabah.

Beliau berkata, bagi jangka masa yang panjang, kerajaan harus mengambil kira kesemua syarikat penerbangan termasuk Air Asia yang akan menambahkan bilangan pesawat dan penerbangan, kejadian ini akan mengakibatkan Terminal 1 tidak dapat menampung keperluan yang tinggi, oleh itu kerajaan harus mencadangkan rancangan lapangan terbang untuk jangka masa panjang, pastikan syarikat penerbangan dapat terus membangun, dan tidak menjejaskan perkembangan sektor pelancongan negeri Sabah.

Wong berkata demikian dalam sesi perbahasan Bajet Kementerian Pengangkutan di Parlimen. Beliau merujuk kepada statistik dan berkata, kini Terminal 2 setiap tahun menampung 3.6juta orang penumpang, manakala Terminal 1 menampung 3.2juta orang penumpang setiap tahun, jika Air Asia berpindah dari Terminal 2 ke Terminal 1, maka tahun depan bilangan penumpang akan mencapai kira-kira 7juta orang, ini amat berdekatan dengan maksimum penampungan Terminal 1 iaitu 9 juta orang.

Wong berkata, menurut rancangan Air Asia, Air Asia akan menambahkan 2 buah pesawat dan penerbangan ke lebih banyak destinasi di China, India dan Asia Tenggara dalam masa 2 tahun ini, ini membawa manfaat kepada Kota Kinabalu, tetapi syarikat lapangan terbang MAHB tidak membenarkan Air Asia menambah bilangan pesawat di Terminal 2. Mengikut anggaran, 2 buah pesawat dapat membawa 1.2 juta penumpang dan lebih kurang RM2.4billion pendapatan kepada Sabah, tetapi kerajaan tidak membenarkan Air Asia berbuat demikian, membiarkan Sabah mengalami kerugian.

Kata Wong, kini jika Air Asia pindah ke Terminal 1 dan menambah 2 buah pesawat di Terminal 1, maka dalam masa 5 tahun Terminal 1 akan mencecah maksimum bilangan penumpang,  kemudian akan berlakunya masalah kesesakan.


Wong juga mengingatkan, syarikat penerbangan yang lain juga akan berkembang, dan sebuah syarikat penerbangan yang baru dikatakan akan mula beroperasi pada tahun depan, oleh itu Terminal 1 yang hanya mampu menampung 9 juta orang penumpang adalah tidak mencukupi untuk keperluan pembangunan Sabah pada masa depan, DAP mengambil berat dan bimbang dengan perkara ini.

“Ini merupakan konsep yang ringkas, jika lapangan terbang kita mempunyai kapasiti yang mencukupi, pasti kita berharap syarikat penerbangan dapat menambahkan penerbangan dan penumpang, dengan ini barulah dapat merangsang pembangunan sektor pelancongan dan ekonomi tempatan.”Katanya.
Selain itu,  tambah Wong sekiranya Air Asia berpindah ke Terminal 1, banyak masalah teknikal akan dihadapi, seperti kekurangan pelataran pesawat. Air Asia diberikan 6 pelataran pesawat di Terminal 1, ini bermakna Air Asia tidak dapat membawa lebih banyak pesawat masuk ke KK, dan kesemua pesawat tertumpu di terminal yang sama, maka masa pelepasan dan ketibaan pasti akan terjejas, dan kelewatan penerbangan juga dijangka akan berlaku disebabkan ini.

Wong berkata, KKIA telah menjadi lapangan terbang yang kedua paling sibuk di negara kita, dan berpotensi untuk berkembang menjadi hab penerbangan antarabangsa seperti Dubai,  oleh itu kita harus berpandangan jauh, menubuhkan terminal kepada syarikat penerbangan tambang murah, supaya lebih ramai pelancong datang ke Sabah. Air Asia juga bercadang untuk memperluaskan dan mengubahsuai Terminal 2, dengan tidak menambahkan cukai lapangan terbang, dan di sebaliknya menambahkan penerbangan dan pesawat.

Tambahan pula, Terminal 2 terdapat 9 pelataran pesawat, ini membolehkan lebih banyak pesawat Air Asia berhenti di KK.


Lapangan Terbang Senai Johor yang dikendalikan oleh syarikat swasta, juga dapat diuruskan dengan baik, barangkali membenarkan Air Asia membangunkan Terminal 2 merupakan rancangan win-win, memanfaatkan kedua-dua pihak.

Wong bertanya kepada kerajaan, mengapakah tidak menerima cadangan Air Asia? Sedangkan kerajaan memastikan Air Asia berpindah, maka kerajaan boleh mempertimbangkan agar membangunkan tanah seluas 40 acre di tepi Terminal 1 sebagai Terminal 3 atau terminal penerbangan tambang murah, untuk mengatasi peningkatan bilangan penumpang kelak. Pengurus MAHB juga bersetuju dengan cadangan ini baru-baru ini.

Dengan ini, Wong menyeru kerajaan menjelaskan rancangan lapangan terbang ini dengan teliti, dan berpesan kerajaan agar bermula membina Terminal 3 dengan secepat mungkin, supaya sektor pelancongan Sabah dapat terus membangun tanpa diganggu.

Pada pandangan beliau, KKIA merupakan aset dan infrastruktur asas yang penting untuk pembangunan Sabah, oleh itu kerajaan harus mementingkan pembinaan lapang terbang KK, pastikan lapangan terbang dapat menampung pembangunan kesemua syarikat penerbangan, dan menjadikan KKIA sebagai hab penerbangan antarabangsa, seperti menjadikan pelabuhan Sepanggar sebagai hab transshipment antarabangsa yang dicadangkan oleh beliau, supaya lebih banyak peluang perniagaan dibawa ke Sabah.


No comments:

Post a Comment