JANGAN SIA-SIAKAN WARGA TUA YANG PERNAH MEMBESARKAN KITA.........PESAN RAHIMAH


Sunday 22 November 2015

OLEH: SHAIMON S JUMADI

PEMIMPIN YANG PRIHATIN..... Kelihatan Rahimah bersama rombongannya berada di salah sebuah rumah warga tua

BATU SAPI:- Sesama insan ingat mengingati antara satu sama yang lain adalah perbuatan yang mulia ini sebahagian daripada tuntutan  ajaran Islam apa lagi kalau kita mengingati jasa-jasa orang tua.

Mengingati orang-orang tua   mereka sambil kita menziarahi sambil kita membawa ole-oleh atau buah tangan mereka yang tinggal di pusat-pusat rumah-rumah orang tua atau dikediamannya sendiri  adalah merupakan orang-orang yang bersifat berkemanusian  yang tidak sampai hati bila melihat insan yang memang merlukan  sesuatu bantuan.

Pagi tadi satu rombongan daripada Pergerakan Wanita Cawangan  UMNO Batu Sapi yang diketuai oleh Ketua Bahagian Wanita UMNO Batu Sapi Rahimah Asra telah membuat kunjungan kerumah warga tua disalah sebuah kampung dikawasan Batu sapi sambil memberikan sumbangan barang-barang keperluan harian.

Kata Rahimah kita sebagai insan tidak harus menyisihkan mereka warga emas (warga tua) sama ada mereka tinggal di rumah sendiri ataupun rumah orang-orang tua kita harus menjengok.

“Orang-orang tua yang sudah uzur harus dipelihara selagi hayatnya masih hidup  kerana kalau tiada mereka yang membesarkan dan mendidik kita sehingga diri kita sekarang jadi orang yang berguna kepada masyarakat   jangan sesekali mensia-siakan kedua-dua orang tua kita.


Memang sering bermain berkata-kata  diladah  yang menyebut  10 orang anak, emak seorang boleh menjaganya sehingga dewasa akan tetapi 10 orang anak belum tahu boleh menjaga seorang ibu inilah yang mengingatkan kita semua  jangan jadi anak  durhaka kepada orang tua kita yang banyak menabur jasa bakti kepada kita ”ujarnya.

No comments:

Post a Comment