DAKWA KEMELLIA....JPJ PEGANG UNDANG-UNDANG JPJ JUGA LANGGAR UNDANG-UNDANG

OLEH: SHAIMON S JUMADI
FOTO: AYAH MIN

KOTA KINABALU:- Sesiapa sahaja tidak menafikan jika pemandu  yang melanggar undang-undang salah letak kereta kah atau melakukan beberapa kesalahan diatas jalan raya mereka yang disabitkan kesalahan boleh dikenakan dibawah Undang-Undang Akta 333  Akta Pengangkutan Jalan 1087 denda minimum RM300-RM500 hingga RM2,000 Pindaan Subseksyen 97(2)

Lantaran itu para pemandu lebih berhati-hati bila memandu diatas jalan raya ada juga pemandu yang kelojo lebih-lebih anak-anak orang jutawan/kelongmerad memang suka melanggar orang pejalan kaki langgar penunggang  motor sikal sebab kalau mangsa itu mati bapanya boleh bayar sebebarapa banyak sehingga nyawa manusia kini sudah tiada nilai satu sen kerana disumbat pihak-pihak tertentu  banyak kes-kes kematian berpunca dilangar telah dibuang kes begitu saja tanpa ada biacara di mahkamah perkara ini tidak dinafikan sudah jadi lumrah.

Berbalik tadi kes  tentang  undang-undang Jabatan Pengankutan Jalan  kalau para pemandu salah letak kereta kalau kedapatan pihak JPJ sudah tentu kena saman antara RM300. Hingga RM500.00 langsung tiada rundingan.

Seorang Aktivis Masyarakat  yang tidak asing lagi Dato Seri Paduka Dr Kemellia Hassan yang mendedahkan perkara ini selepas saja beliau menerima banyak gambar-gambar  yang dipos melalui laman sosialnya sebentar tadi mengenai salah laku pegawai JPJ yang sering meletakan kereta  khas untuk Orang Kurang Upaya (OKU).

Perbuatan pihak JPJ kata Kemellia telah dipertikaian  oleh orang ramai khususnya para pemandu yang rasa tidak puas hati terhadap perilaku pegawai JPJ yang berbuat demikian.

“Sepautunya pegawai JPJ harus menjadi contoh terbaik kepada para pemandu ini sudahlah pegang undang-undang malahan yang memegang undang-undang telah melanggar undang-undang dan menyalahguana kuasa.

Mentang-mentang JPJ pegang undang-undang maka dengan itu sesuka hati langgar undang-undang cakap tak serupa bikin yang hairannya banyak polis trafik lalu lalang di jalan itu  mereka terang-terang  nampak dengan mata kepala mereka akan tetapi polis jadi pengecut dengan pegawai JPJ tidak mahu mengeluarkan saman” katanya wartawan The Sabah Insider petang tadi.


Tetapi yang anehnya bin pelik pegawai JPJ telah memegang undang-undang dan telah menguatkuasakan undang-undang sehingga tiada tolak ansur dan berkompromi dengan mana-mana pemandu yang terbabit melakukan sesuatu kesalahan.



No comments:

Post a Comment