KEMELLIA.......SAYANGILAH WARGA EMAS DAN ANAK-ANAK YATIM

Thursday November 26 2015

OLEH: SHAIMON S JUMADI

SAYANGI lah kedua ibubapa yang masih mempunyai kedua-dua orang  tua jangan sesekali  anda durhaka sebagai mana orang tua menyayangi kita dibela didik sehingga dewasa.

Memang tidak dinafikan terdapat segelintir anak-anak yang sudah dewasa  mempunyai pekerjaan yang bagus dan berkedudukan tinggi disisi masyarakat mereka lupa asal ulus dan terus melupakan kedua-dua orang tua yang pernah menjaga mendidik mereka.

Pepatah ada menyebut  seorang ibu boleh menjaga 10 orang anak-anaknya sehingga besar akan tetapi disebaliknya 10 orang  anak belum tahu boleh mengaja seorang ibu.

Kita memang  rasa sedih juga bila mana ramai orang-orang tua yang bergelar warga emas dihantar di rumah-rumah orang tua sedangkan mereka mempunyai anak yang ramai yang hidup serba serbi mewah ada yang masih tergamak menghantar ibubapa mereka kerumah=rumah orang tua.


Sebagai insan yang berpendidikan tinggi dan orang  berkemampuan haruslah memberikan sedikit sumbangan kepada orang-orang       ini agar dapat meringankan beban sama ada mereka tinggal dirumah orang-orang tua sambil menjengok sambil membawa buah tangan.

Dato Seri Paduka Dr Kemellia Hassan bercakap demikian ketika diminta komen tentang peraran orang-orang yang suka membuat kerja-kerja amal seperti yang dilakukan oleh Ketua Wanita Bahagian UMNO Batu Sapi, Rahimah Asra  Ketua Wanita Bahagian UMNO Sandakan, Noraini Sulong  Pegawai Khas kepada Ahli Parliman Sandakan Amsi Liew, Bryan Chang Shak Hung DAP  termasuk diri Kemellia sendiri yang tidak melupai jasa-jasa bakti terhadap orang-orang tua.
 
Begitu juga kita jangan sesekali melupai terhadap golongan anak-anak yatim yang tinggal dipusat-pusat asuhan anak-anak Yatim mereka yang terpisah daripada kedua-dua orang tua.

Kata Kemellia golongan ini juga memerlukan bantuan daripada masyarakat dari itu kita sebagai insan yang prihatian dan berkempuan buatlah amal jariah ini juga dituntut Agama Islam banyakan bersedekah semoga segala perbuatan baik itu tentunya  pendapat pahala daripada Allah SAW.






No comments:

Post a Comment