PAIRIN CUTI SETAHUN KEMUNKINAN MENYERTAI PAKATAN HARAPAN?

PANAS: PAIRIN CUTI SETAHUN?

KARYA: ISMAILY BUNGSU

BERITA panas dikatakan Datuk Joseph Pairin Kitingan selaku Presiden PBS bercuti setahun. Apakah ini benar atau sebaliknya?

Kita lihat nanti dan menurut berita yang saya diberitahu Timbalan Presiden Zahid Hamid yang dijadualkan merasmikan mesyuarat AMT PBS dibatalkan konon AMT tidak setuju dan mahu Pairin sendiri yang merasmikan tanpa libatkan timbalan PM itu.

Kenapa jadi demikian?

Isu dibangkitkan soal jalan PAN BORNEO yang berbilion itu dikatakan sudah siap tetapi yang ada hanyalah dari Lawas ke Beaufort dan jelas Sabahan kena kencing oleh PM Najib sekali lagi dan ini menyebabkan AMT PBS tidak senang hati.

PAN BORNEO yang memakan belanja berbilion itu kontraktornya syed mokhtar? Konon kroni Najib dan ini menjelaskan seolah kontraktor2 Sabah tidak mampu membina jalanraya yang dimaksudkan. Hal ini pernah dibangkit oleh YB Ghafur Salleh di Parlimen.

Sekali lagi kelihatannya orang Sabah kena putar alam dijanjikan FREE TOL tetapi projek berkenaan jelas untungnya MEMBUTA TULI dan Sabahan terus dibodoh2kan oleh pemimpin UMNO di pusat.

Sepatut pemimpin2 BN di Sabah yang berjuang mengutamakan rakyat Sabah bangun bangkit bersuara sama dan bukan berdiam diri.

AMT PBS sendiri tidak senang dan kalaulah Pairin benar-benar  bercuti maka pasti ada masalah dalam parti dan jika benar demikian dan Pairin dan AMT meninggalkan parti itu jelas BN akan tersungkur di Sabah kesan KDM bersatu.

Jika PBS bersatu dengan PAKATAN HARAPAN dibantu oleh 13 parti lain yang baru ditubuhkan maka jelas BN di Sabah akan tersungkur dan PRU-14 akan wujud satu kerajaan baru yang dinamakan kerajaan PAKATAN HARAPAN dan serentak itu akan ada lagi satu kerajaan di Sungai Buloh dan Najib duduki kerusi Perdana menteri di sana bersama Khir Toyo.

Kita lihat dan perhatikan akan ada lagi tong tahi berJURITAN di sana sini.

Dalam kontek ini jika  UPKO,PBRS, PBS termasuk LDP bersatu menyertai gagasan dalam barisan  PAKATAN HARAPAN untuk membentuk kerajaan baru di Sabah selepas PRU14 nanti bagi menumbangkan BN adalah jalan terbaik semestinya mendapat sokongan padu daripada rakyat tempatan

Apapun parti-parti pembangkang yang sedia ada ini seperti DAP-PKR dan Amanah (PAN) harus dengan hati yang terbuka, telus dan ikhlas menerima kemasukan mereka ke dalam gagasan barisan PAKATAN HARAPAN  jangan ada rasa was-was terhadap penyertaan mereka dengan satu tujuan untuk menumbangkan UMNO/BN pada PRU14 nanti.

Mudah saja jika  rakyat tempatan Sabah benar-benar mahu berubahan dalam arus pembangunan mereka harus bersatu sebagai penentu ala tuju parti Pakatan  Harapan untuk membentuk kerajaan Persekutuan dan Negeri pada PRU14 nanti namun demikian  kaum masyarakat Kadazan-Dusun-Murut dan Cina termasuk lain-lain Bumuptera Islam  harus mengundi calun-calun Pakatan Harapan yang bertanding tidak kira calun itu terdiri daripada suku Cina, Bumiputera Islam Kadazan-Murut-Dusun dan India asalkan PAKATAN HARAPAN.


No comments:

Post a Comment