KEMELLIA...... DEDAHKAN PENGHIDU GAM ANAK-ANAK PATI SUKAR DIBENDUNG

Tuesdeay December 01. 2015

OLEH: PAPARAZI CONAN

MENGHIDU gam memang sudah lumrah dan jadi budaya di kalangan budak-budak Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) Filipina yang mejoriti tinggan di perkampungan setinggan haram.

Ketagihan menghidu gam di kalangan anak-anak PATI memang  sukar dibendung ini disebabkan tiada pentukan  undang-undang tidak seperti syabu, dadah dan candu di bawah Seksyen 39b Akta Dadah Berbahaya 1952 kika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman gantung sampai mati.

Ramai budak-budak PATI yang terjebak dan ketagihan menghidu gam telah mengganggu kesihatan mereka ada yang jadi biul ada sesetangahnya jadi gila tidak siuman, gam tersebut dicampur dengan tinner jadi bila dihidu orang bisa  hayal tidak sedarkan diri lama-kelamaan meresap keotak dan otak jadi kering kosong di kepala.

Dato Seri Paduka Dr Kemellia Hassan mendedahkan perkara ini hasil kaji selidiknya penglibatan anak-anak PATI yang terjerumus dengan gejala menghidu gam bilangannya mencecah 78 peratus berbanding penglibatan anak-anak tempatan Cuma  22 peratus saja.
Kata Kemellia lagi peningkat jumlah penagih gam di kalangan anak-anak PATI ini disebabkan sebilangan anak-anak mereka kurang didikan agama dan juga didikan akademik kerana factor dari penghidupan yang dibelenggu kemiskinan ini yang mendorong mereka lebih cenderong melakukan aktiviti-aktiviti songsang.

Sementara anak-anak perempuan PATI  mereka berumur belasan tahun terdapat segelintir mereka terjebak dalam kegiatan kanca pelacuran di mana mereka tinggal dirumah-rumah penginapan di Bandar Sandakan dan sebahagiannya pula jadi simpanan (sugarddedy)  kepada taukey-taukey mereka ditempatkan di Bandar Ramai-Ramai Bandar Nam Tung dan Batu 8  Jalan Labuk kebanyakan mereka bekerja di p.asar-pasar sebagai pembantu dan cuci pinggan





No comments:

Post a Comment