KEMELLIA....HENDAK BANTERAS KIEGIATAN PELACURAN BUKAN MUDAH BANYAK PIHAK CAMPURTANGAN

KUPASAN DARI MEJA EDITOR
SHAIMON S JUMADI

UNTUK menangani kegiatan pelacuran di Negara ini bukan semudah itu yang difirkan ia memerlukan kerjasama daripada masyarakat dalam membantu pihak berkuasa bagi membendung.

 Di mana-mana sahaja Negara kegiatan pelacuran di kalangan wanita memang tidak dapat dinafikan bukan saja di Negara kita bahkan negara-negara Islam juga lainnya seperti Pelastin, Turki Arab Jordan dan lain-lain lagi.

Di negara kita mereka khususnya kaum wanita yang terjebak dalam kanca maksiat 80 peratus adalah wanita-wanita asing yang datang dan berhijrah ke sini mungkin ada juga warga tempatan yang menjadi  pelacur ini bermotifkan tekanan hidup.

Kebanyakannya wanita-wanita warga asing yang berhijrah ke negara ini yang  berbekalkan visa perjalanan-pas pelancongan untuk mengabui mata Jabatan Imegeresen dan Polis supaya mereka boleh tinggal lama sedikit di negara ini datangnya 90 peratus wanita yang terjebak kanca pelacuran adalah dari negara China, 70 peratus dari Thailan, 60 peratus dari Filipina 60 peratus dari Indonesia dan sebelinnya dari negara-negara luar.

Seorang aktivis masyarakat Datu SerimPaduka Dr. Kemellia Hassan mendedahkan fenomena ini ketika diminta pandangan mengenai kegiatan maksiat seperti aktiviti-aktiviti pelacuran di negara ini termasuk di Sabah yang semakin membinbangkan.

Kata Kemellia walaupun  Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Sabah (JHEAINS) telah memperuntukan undang-undang enakmen  Mahkamjah Syariah Negeri Sabah 2004 (En  6/04) dan Mahkamah Anak Negeri Sabah (Seksyen 57 Enakmen Undang-undang Keluaga Islam 2004) namun kegaiatn pelacuran yang dilakukan wanita-wanita Islam di Sabah masih wujud di beberapa daerah tertentu.

“Bagi wanita Islam yang melakukan maksiat seperti kegiatan melacur diri mereka boleh diambil tindakan undang-undang  mahkamnah syariah tetapi wanita yang bukan Islam yang terlibat dalam kanca pelacuran inilah  yang susahnya kerana pihak JHEAINS tidak boleh mengambil sebarang tindakan terhadap wanita bukan Islam yang melakukan perkara keji itu.” Katanya.

Tambah Kemellia lagi,  selagi ada pelagan selagi kegiatan pelacuran sukar di bendung nampaknya pihak berkuasa seperti Jabatan Agama Islam sendiripun seakan-akan serik membuat serbuan dan tangkapan keatas wanita-wanita yang melacur diri atau sebagai perempuan sundal yang tiada kesudahan dan tiada penghujungnya.



No comments:

Post a Comment