GARA-GARA MAKAN IKAN SUNTIKAN AIR MAYAT RAMAI PENDUDUK SABAH AKAN MATI

Sunday November 29.2015

OLEH: SHAIMON S JUMADI &
HAJI NASIR MUSLI

SAYA dua kali muat turun berita mengenai ikan yang jual di pasar-pasar umum sama ada di Keningau,Kota Kanabalu, Tawau, Lahad Datu dan Sandakan di mana ikan besar jenis ikan Kerapu, Ikan Putih, Ikan Kurau dan Ikan Merah mereka bubuh bahan pengawet mayat (air keras) yang disebut Polin.

Kita tidak melalui pendedahan berita ini di media-media social portal online The Sabah Insider dan Free Sandakan Today termasuk media-media cetak telah dapat perhatian terutama sekali Jabatan Perikanan dan Jabatan Kesihatan.

Hari ini saya amat tertarik dengan pendedahan mengenai ikan disuntik dengan menggunakan air mayat  peniaga ikan cina oleh Haji Nasir Musli melalui vedio klipnya.

Dalam  video klip itu jelas menunjukan bebarapa ekor ikan telah suntik satu-persatu dengan mengunakan ubat polis (air mayat) dengan tujuan untuk mengawetkan ikan-ikan besar supaya tahan lama, akan tetapi jika orang selalu makan ikan yang disuntik dengan polin ia akan memudaratkan kesihatan  manusia terutama mudah mendapat kanser.

Pelanggan harus berhati-hati kalau hendak membelikan ikan pastikan kalau gerai ikan itu banyak lalat atau langau mengerumuni ikan-ikan yang diampai diatas meja ia selamat untuk dimakan anda jangan ragu-ragu membelinya.

Tetapi kalau ikan-kian tadi yang diampai diatas meje gerai mereka kita tidak kelihatan satu ekorpun lalat atau langau ini jelas menunjukan bahawa ikan-ikan itu telah dibubuh oleh air mayat sebab lalatpun mati kalau mereka hinggap diatas ikan-ikan itu.

KENYATAAN BENAR ..Sotong dibubuh air mayat di Pasar Penampang


Begitu juga kalau ikan-ikan tadi perutnya terbuka  ini nyata ikan-ikan yang mereka jual kepada pelanggan telah di simbah dengan air mayat.

Kita kesal dan amat kesal sekali masyarakat  di Sandakan mahupun di mana-mana saja masih tidak mempercayai ikan-ikan yang jual di pasar-pasar berkenaan yang dibubuh air karas memang bukan semua peniaga ikan yang berbuat demikian.

Berhati-hatilah jangan ramai sudah orang mampus termakan ikan beracun itu baru menyesal, kata orang sesal dahulu adalah lebih sesal kemudian tidak berguna.




No comments:

Post a Comment