DAKWA KEMELLIA,,,,,PENDUDUK PEDALAMAN MASIH DAHAGAKAN KEMUDAHAN ASAS

OLEH: THOMAS SUNGGIUK
FOTO: KUDING KING TII

JALAN MUKIM..... Pengsiangan perlu dinaik taraf

WALAUPUN seluruh rakyat Sabah telah mengecapi kemerdekaan menerusi gagasan tanah persekutuan Malaya pada 16hb September 1963 hingga kehari ini sudah menjangkau usia 52 tahun dan tidak dinafikan memang banyak pembangunan infrastruktur tumbuhan seperti cendawan di sana sini   seperti kemudahan-kemudahan asas yang telah disaluran oleh pihak pemerintah yang telah dinikmati rakyat.


Namun pada hakikatnya penduduk yang masih tinggal diluar bandar  khususnya di kawasan pedalaman masih banyak yang dahagakan kemudahan-kemudahan asas antaranya Jalan Raya bekalan air bersih (paip Air) juga bekalan elektrik.

Tetapi kemudahan-kemudahan lain  seperti sekolah, gereja,Surau.Masjid dan klinik-klinik desa tidak pula tidak nafikan memang wujud disesetangah kawawan.

Demikian dijelaskan sendiri oleh Dato Seri Paduka Dr Kemellia Hassan seorang aktivis masyarakat yang juga selaku Pengerusi Ahli Lembaga The Sabah Insider ketika memberi pandangan yang positif mengenai kemajuan dalam aspek pembangunan infrastruktur di Sabah.


“Saya sebentar tadi telah menerima beberapa keping gambar yang dipost melalui laman social oleh rakan FB bernama Kuding King Tii dengan sekali faktanya mengenai keadaan jalan raya di Kuala Pengsiangan yang begitu teruk sekali sukar untuk dilalui oleh kenderaan-kenderaan kecil melainkan kenderaan pacuan 4 roda saja untuk sampai ke kampung berkenaan.

Dalam konteks ini jelas masih ada penduduk di negeri Sabah khususnya di mukim Pengisangan yang masih ketinggakan jauh dakam serba-serbi pembangunan asas.

Sebagai Wakil Rakyat mahupun Ahli Parlimen di kawasan berkenaan harus peka dengan segala rintihan orang kampung yang tinggal dikawasan pedalaman yang terpencil mereka juga sebahagian rakyat dan anak jadi tempatamn Sabah dan juga merupakan pengundi.

Adalah diharap bila tersiarnya berita diportal ini semoga akan mendapat perhatian dari mana-mana pihak khusus kerajaan Barisan Nasional (BN) sejajar dengan slogan Rakyat didahukukan-Pencapaian diutama dan konsep 1Malaysia.




No comments:

Post a Comment