KEMELLIA CADANG JABATAN PERTANIAN MENANAM POKOK SETVIA UNTUK PASARAN



Saturday November 28.2015

OLEH: SHAIMON S JUMADI

DI Semenanjung penanaman pokok Stevia secara komersial di bebarapa negeri untuk di proses sebagai pemanisan (gula) tiruan untuk kegunaan mereka yang mengidap penyakit kronik seperti kecing manis

Dato Seri Paduka Dr Kemellia Hassan mendedahkan mengenai kegunaan daun stevia adalah seperti berikut di bawah ini

Stevia (/ STI ː vɪə /, / STI ː vjə / atau / stɛvɪə /) dalam genus yang mempunyai kira-kira 240 spesis pokok renek herba dari keluarga bunga matahari (Asteraceae), berasal dari kawasan subtropika dan tropika, dari barat Amerika Utara hingga ke Amerika Selatan.

Spesis Stevia Rebaudiana, biasanya dikenali sebagai, daun manis (sweetleaf), daun gula (sugarleaf), atau sekadar stevia, ditanam secara meluas untuk daun manisnya.

Sebagai pemanis dan pengganti gula, perasa stevia mempunyai permulaan yang agak perlahan tapi tempoh manis yang lebih lama berbanding gula, walaupun ada beberapa ekstrak dari nya mungkin rasa pahit atau seperti rasa likuoris (licorice-like) selepas mengambil (aftertaste) pada kepekatan yang tinggi.

Dengan ekstrak steviol glycoside yang mempunyai sehingga 300 kali ganda kemanisan gula, stevia telah menarik perhatian bersama dengan peningkatan permintaan untuk karbohidrat-rendah, alternatif pemakanan rendah gula. Kerana stevia mempunyai kesan abai pada glukosa darah (blood glucose) , ia amat menarik sebagai pemanis semula jadi kepada mereka berdiet karbohidrat terkawal (carbohydrate-controlled diets).
 
Keujudan stevia berbeza dari sebuah negara ke sebuah negara. Ada diantara beberapa negara, stevia telah digunakan sebagai pemanis semenjak berdekad atau berabad lama dahulu; contohnya, Jepun.

 Di sesetengah negara, kebimbangan terhadap kesihatan dan kontroversi politik telah menghadkan penggunaanny.

Amerika Syarikat contohnya, telah mengharamkan stevia pada awal tahun 1990an, melainkan ia hanya dilabelkan sebagai diet tambahan, tetapi pada tahun 2008 ia diluluskan sebagai ekstrak tambahan pemakanan rebaudioside A.
Beberapa tahun kemudian, bilangan negara-negara yang menggunakan stevia sebagai pemanis telah meningkat berkali ganda.

Pada awal bulan Disember dalam tahun 2011, stevia telah diluluskan untuk kegunaan di EU.

 Sejarah dan penggunaan Genus Stevia terdiri daripada 240 jenis spesis tumbuhan asli Amerika Selatan, Amerika Tengah, dan Mexico, ada juga beberapa spesiesnya boleh dijumpai jauh ke utara seperti Arizona, New Mexico, dan Texas.

Stevia mula dikaji oleh seorang botani dan doktor di Sepanyol, Petrus Jacobus Stevus (Pedro Jaime Esteve 1500-1556) yang mana daripada nama keluarga ini berasal perkataan dalam bahasa Latinized stevia.

Orang ramai menggunakan spesis pemanis S. Rebaudiana, berasal dari Amerika Selatan. Daun tumbuhan stevia mempunyai 30-45 kali ganda kemanisan sucrose (gula pasir) Daunnya boleh dimakan segar, atau dimasukkan ke dalam teh dan pemakanan.

Tumbuhan ini telah digunakan secara meluas oleh penduduk Guarani selama lebih daripada 1,500 tahun, dan tumbuhan ini mempunyai sejarah yang sangat panjang penggunaannya dalam perubatan di Paraguay dan Brazil.

Daun stevia pula telah digunakan secara tradisional selama beratus-ratus tahun untuk memaniskan teh tempatan, ubatan dan sebagai merawat "manisan” di Paraguay dan Brazil. Steviol adalah satu blok pembangunan asas glikosida manis (sweet glycosides) stevia. Struktur tepat aglycone dan glycoside yang telah disiarkan pada tahun 1955.

Pada tahun 1899, ahli botani Switzerland ia itu Moisés Santiago Bertoni, semasa penyelidikan beliau di timur Paraguay, telah menerangkan secara terperinci tentang kemanisan tumbuhan ini.

Penyelidikan terhad telah dijalankan mengenai topik ini sehingga, pada tahun 1931, dua orang ahli kimia Perancis telah memencilkan glycosides yang memberi rasa manis kepada stevia. Sebatian, stevioside dan rebaudioside, adalah 250-300 kali ganda semanis seperti sukrosa, pengimbang haba, pengimbang pH dan tidak beragi (fermentable).

Pada awal tahun 1970, pemanis seperti siklamat (cyclamate) dan sakarin (saccharin) telah disyaki penyebab carcinogens. Oleh itu, Jepun mula melakukan penanaman stevia sebagai alternatif. Daun-daun tumbuhan, ekstrak cecair daun, dan steviosides bersih telah diusahakan sebagai pemanis. Pemanis stevia secara komersial pertama Jepun telah dihasilkan oleh firma Jepun Morita Kagaku Kogyo Co, Ltd pada tahun 1971.

Orang Jepun telah menggunakan stevia dalam produk makanan, minuman ringan (termasuk Coca Cola),dan penggunaan berjadual Pengekstrakan Sebatian Pemanis
Di Sabah kita belum dengar penanaman pokok stevua secara besar-besaran kalaupun orang yang menanam pokok stevia hanya dua dan tiga pokok.

“Saya cadangankan MARDI dan juga Jabatan Pertanian Sabah memberi pendedah mengenai penanaman pokok stevia kepada penduduk Sabah mungkin mereka ada yang berminat menanam pokok tersebut.




No comments:

Post a Comment