MEMANG ADA HANTU PUCONG HANTU BANGKIT-PONTIANAK DAN BANYAK JENIS HANTU

Saturday 28 November 2015
OLEH: NURLIAYA ABDULAH

SEJAK berkurun, dizaman sejak dato nenek kita selalu saja kita "ditakut-takuti" konon ada hantu. Dato kita percaya hanti, nenek kita percaya hantu dan bapa ibu juga percaya hantu, anak-anak  seterusnya cucu juga dikatakan hal sama dan akhirnya semua jadi takut.
Soalnya apakah kita pernah melihat hantu dan berapa orang sudah yang mati dimakan hantu? Ada bukti hantu itu makan orang?
Sampai sekarang belum pernah saya mendengar ada hantu makan orang dan ada orang mati dimakan hantu dan semuanya itu karut dan saya sampai sekarang memang tidak percaya.

Iblis menyesatkan memang ada dan itu dalam al Quran juga ada dijelaskan dan itu saya yakin tetapi dia tidaklah nampak seperti manusia dan yang ada hanya SERUnya sahaja untuk hamba Allah tidak melakukan sesuatu yang baik dan Iblis mahu kita melakukan apa saja larangan Allah agar nanti semuanya menjadi penghuni neraka dan ini memang janji Iblis @ syaitan.
Apa kesannya bila kita takut hantu?
Orang barat yang rajin meneroka, terus masuk ke mana saja hutan dan lautan. Mereka masuk ke dalam hutan dan lautan dan kemudian membuat kajian dan kemudian mereka dapatkan hasil yang cukup menguntungkan mereka.
Orang kita kesan takut tidak berani berbuat apa2 dan akhirnya kita ketinggalan jauh banding orang barat.
Dulu kita katakan tak boleh menanam padi dua kali setahun sebab itu konon penunggu padi akan marah dan akhirnya orang kita hanya bersawah setahun sekali. Sebenarnya bukan kesan penunggu padi marah tetapi tanaman yang kita tanam tidak cukup baja dan setelah kita temui baja, maka kalau dapat tiga sekali setahun juga tidak mengapa.
Pemikiran semacam itu memang berlaku di zaman dulu dan bila kita sedikit bijak pandai dan ramai lulusan universiti, semula yang saya lihat kita jadi malas dan tidak produktif dan kesannya kerana mahunya senang, maka kita jauh ketinggalan jika dibanding dengan Thailand sebagai negara pertanian.
Kepercayaan-kepercayaan  yang karut ini sampai sekarang masih ada dalam hidup kalangan bangsa kita dan kesan takut itulah maka sepohon pokok kayu ara yang berjuntaian akar-akar nya di katakan konon di situlah hantu menjalar liar dan anehnya kekadang adalah limau, piring dan segala makanan di letak di sana untuk makanan hantu konon. Hantu makankah?

ULASAN EDITOR


DUNIA  memang wujud hantu, hantu terdapat beberapa jenis, hantu asli seperti penunggu pokok ara, rumah-rumah kosong tidak berpenghuni sementara hantu jadi-jadian seperti pucong, hantu bangkit Pontianak ini hantu jenis asal dari manusia yang matinya terlalu banyak dosa sehingga bumi tak mahu menerima. Pontianak selalunya  perempuan mati dibunuh  mati beranak.

Hantu bangkit atau pocong orang yang mempelajari ilmu sesat, itulah kalau ada orang mati mesti dijaga takut-takut nanti dilangkah kucing hitam (janggi)

Hantu-hantu penunggu rumah kosong dan penunggu pokok ara jenis hantu tidak imengganggu manusia tapi kalau manusia ganggunya pasti dibalas  dengan sakit kuat hingga   jadi gika kena disampuk hantu.

Sementara Bal-balan (Balan-Balan) dan juga penanggalan ini manusia biasa dia pegang ilmu hitam balan-balan kalau terbang satu badan manakala penanggalan kalau terbang kepalanya copot dari badannya tinggal dirumah.

Di Sandakan sehingga hari kubu balan-balan dan penanggalan di Kampung Batu Putih Jalan Airport dan Sungai Korek sebab di sana banyak bangsa Kagayan bangsa ini mejoriti menjadi balan-balan dan penanggalan.

Hantu memang wujud siapa tak percaya hantu satu hari mesti mereka terseranpak dengan hantu.

Orang Bunianpun tergolong hantu juga tapi dia tinggal dialam lain Genduruwoh Jantan Wewegombel Perempuan atau disini di panggil kokok suka menapuk orang.

Jin juga tergolong hantu sebenarnya hantu banyak Janis bukan satu saja yang jahatnya hantu penunggu rumah kosong.

Di Batu satu setengah jalan Nunuyan Darat ada sebuah rumah a;a bangle banyak orang tinggal palong tahan 2 minggu bermacam-macam manusia tinggal dirumah itu termasuk Ustaz dari Semenanjung pun tidak tahan didalam bilik sekali sedar sudah dipindah keluar lampu pandai malap hidup sendirinya kerusi goyang sendiri. Sekarang rumah masih kosong tiada pen

No comments:

Post a Comment