KEMELLIA….AWAS BINATANG BERBISA DIMUSIM BANJIR ULAR HITAM-LIPAN DAN KALAJENGKING BERKELUARAN


Sunday November 29.2015

OLEH: AZMIE AZMAN
FOTO: SHAIMON S JUMADI


KALAU 20  tahun lalu setiap banjir berlaku banyak yang meragut nyawa  penduduk ini berpunca ibubapa kurang perhatian kepada anak-anak mereka yang suka bermadi manda.

Memang sesiapa saja tidak boleh menafikan  setiap kali banjir melanda di kawasan-kawasan rumah mereka seolah-olah  kedatangan banjir itu macam satu pesta ramai kanak-kanak suka bermain air.

Di sinilah puncanya kanak-kanak selalu mati lemas akibat di bawa arus air deras selain itu dimusim-musim banjir juga banyak binatabng-binatang (habitat)  berbisa bekeluaran seperti ular hitam/tedung, ular bakau, kalajengking dan lipan.
 
Masa telah berubah sekarang masyarakat telah menyedari bahawa bila banjir melanda di kawasan rumah mereka lantas mereka lebih  berhati-hati takut terkena gigitan binbatang-binatang berbisa.

Kata seorang Aktivis Masyarakat Dato Seri Kemellia Hassan dalam satu kenyataannya kerajaan melalui agensinya Jawatankuasa Bencana Alam Negeri banyak membelanjakan wang berjuta-juta ringgit dengan tujuan ingin menyalamatkan para penduduk yang menjadi mangsa keadaan dimusim-musim tengkeju.
 
Pendeduk yang dilanda banjir banyak kehilangan harta benda sama ada kerosakan rumah, barang-barang semuanya rosak, termasuk juga kenderaan mereka turut rosak akibat ditenggelami air.

Katanya Kemellia di mana rumah-rumah mereka yang telah rosak dihanyutkan air terpaksa kerajaan membina semula rumah baru bagi menggantikan rumah mereka yang musnah.




No comments:

Post a Comment