SUNGAI TERCAMAR AKIBAT PERBUATAN MANUSIA DURJANA.....TEGAS KEMELLIA

Wednesday 25 November 2015

OLEH: SHAIMON S JUMADI &
LEONARD ANAK JUKAM

KENAPA setiap kali musim tengkuju banyak tempat yang terletak di kawasan rendah mudah dinaiki air sehingga mengendelami ruang tamu rumah-rumah tertentu.

Ini mesti ada penyebabnya kenapa fenomena seumpama ini bisa  berlaku dan terjadi di kawasan-kawasan   rendah walaupun jauh dari sungai atau longkang-longkang.

Jangan salahkan sungai atau longkang yang jadi penyebab utama sering kebanjiran berlaku, melalui ruangan portal The Sabah Insider saya ingin merungkai sebanyak sedikit mengenai masalah banjir bila dimusim-musim hujan (tengkuju).


Pertama ini berpunca dari sikap manusia itu sendiri yang tidak ada tanggungjawab langsung tentang menjaga alam sekitar dan suka ambil mudah membuang sampah-sampah ke dalam sungai mahupun dalam longkang dan juga parit.

Kita tak usah cakap pasal longkang atau parit yang sudah sedia maklum saliran (lubang) memang kecil untuk pas-pasan saja menampung air ini tidak dinafikan memang mudah dinaiki air bila hujan tidak sampai 1 jam lamanya akibat perbuatan penduduk yabg suka membuang sampah di longkang-longkang.


Sedangkan sungai begitu besar  yang boleh dilalui oleh perahu dan bot-bot sedarhanapun bila dimusim tengkuju sungai tadi tidak dapat menampung air jadinya berlaku banjir bila air besar sudah melimpah ruah akibat perbuatan manusia  yang suka membuang sisa-sisa potongan kayu kayan ke dalam sungai inilah punca penyebab utama berlakunya banjir.

Menyingkap kembali cerita tentang banjir seorang Aktivis Masyarakat yang tidak asing lagi Sabah (gambar) Dato Seri Paduka Kemellia Hassan berpandapat ini semuanya angkara sikap durjana manusia yang jahil sengaja mencari pasal  membuang  sampah sarap ke dalam saliran parit dan longakang dan bilamana system perparit tadi tidak lagi semporna maka jadi banjir kilat berlaku air yang bertakong tadi melimpah ruah memasuki kerumah-rumah kawasan tanah rendah.

“Jadilah manusia yang bertanggungjawab menjaga kebersihan dan alam sekitar  bagi menjadi keutuhan dan kesejahteraan manusia dan penduduk setempat” ujarnya.




No comments:

Post a Comment