SUSAHNYA MENGGESEK REBAB DI TELINGA KERBAU LEMBU


OLEH: NURLIYANA ABDULLAH
Sabtu Ogos 13/2016

ALLAH mencipta segala macam yang kita punya. Ada mata, ada telinga, ada hidung, ada otak, ada kepala dan segalanya punya fungsi dan tugas yang sudah ditentukan dan tentu saja akal itu melebih segala-galanya banding yang lain.

Manusia ini dicipta sebaik-baik mahkluk di dunia ini dan itu sebab waktu pertamanya dulu iblis diminta akur patuh sama Adam lalu iblis enggan perintah Allah dilontar ke neraka dan mulalah ia berjanji untuk sesatkan anak cucu cicit Adam.

Kesan kejadian manusia itu asalnya tanah dan punya kelebihan banding lain maka kerana itu kita selalu dituntut untuk melalui jalan benar dan untuk melalui jalan benar itulah Allah turunkan ayat pertama di gua Hira melalui Malaikat kepada Nabi dan ayatnya itu tentulah IQRA.

IQRA makna membaca, menghayati dan mempratikkan ilmu Allah untuk disebar dan menjadi pedoman/panduan umat manusia lain dan di sini dituntut akal itu untuk mempertimbangkan segala macam ilmu yang diterima.

Tetapi bila melihat keadaan sekarang ini ditambah dengan ilmu yang datang berpelbagai, kelihatannya manusia di sekitar kita jadi kacau dan rupanya kekadang kepandaian yang melampau itu menjadikan mereka lupa diri dan seolah mereka lebih berkuasa dengan ilmu lojikanya sedang mereka sendiri tidak dapat mencipta sesuatu yang tidak dapat dicipta oleh oleh Allah seperti menghidupkan manusia mati atau mencipta manusia.

Bila ilmu lojika itu disandarkan tanpa memikir adanya allah maka itu menjadikan manusia lupa diri dan sesudah itu sikap dan tingkah mereka menjadi liar tak terarah kesan al quran dan hadis nabi tidak lagi menjadi panduan mereka.

Sudahnya memang menggesek rebab di telinga kerbau atau lembu di kondo itu susahnya bukan main dan sebaiknya gosoklah mata dari dalam dan bukan dari luar. cungkil kotoran dalam telinga, bukan dari kulitnya tapi dari isinya sehingga kala melihat segala jadi indah dan kita sesama tidak ingin merosakkan.
Salam jumaat dan mudah2an jumaat membawa berkat buat kita semuanya.
Salam kasih


No comments:

Post a Comment