KERAJAAN UMNO/BN KEJAM DARI PADA KERAJAAN YAHUDI BAKAR RUMAH AHLI- AHLI UMNO DI LAHAD DATU


KEJAMNYA MANUSIA DI SEKITAR
( kasus kg Lobang Lahad Datu rumah diroboh
bakar)

OLEH: ISMAILY BUNGSU
Rabu Ogos 24/2016

KEKADANG saya terdiam sebentar memikirkan olahnya manusia di sekitar kita. Begitu tega menyeksa dan sanggup menyusahkan sesiapa saja. Ya Allah kenapa jadi demikian?

Allah memerintah kita jangan melampau dan bumi ini harusnya kita diami dengan rasa kasih sayang sesama tak kira apa bangsa, agama, keturunan warna kulit dan budaya pelbagai.

Bukan saja kepada manusia sesama, malah Allah perintahkan kita menjaga dan penuh kasih sayang terhadap tumbuhan dan juga haiwan yang Allah ciptakan untuk sama hidup di muka bumi ini.

Mereka yang melampau siap akan ada azab Allah turunkan tak kesan lambat atau cepat bakal diterima nanti itu bukan ukuran dan hukum karma di dunia akan kelihatan juga nanti sebagai balasan dari Allah yang maha satu kepada mereka yang berhati batu hitam warna.

Dalam minggu ini saya kira ada dua hal yang cukup mendukacitakan kita sebagai hamba Allah dan pertama yang terjadi di Icebox Tawau dan kedua di kg Lobang Lahad Datu.

Yang di Icebox ada yang mengatakan di sana itu orang asing, tetapi tidak semuanya di sana orang asing dan memang ada orang lokal sebab kg icebox itu sudah berabad wujud dan ramai teman-teman  tinggal di sana sama macam keadaannya di Sembulan, Likas/kg perpaduan dan Telipok ria yang dikatakan ramai PTI sebalik orang lokal juga banyak di sana.
  
Di Kampong Lobang juga sama keadaannya. Kes di kampung Lobang ini memang sudah dijanjikan untuk nanti ditempatkan di perumahan Pangsapuri Mutiara kasih sesudah siap tetapi sungguh mendukacitakan belum sampai waktunya siap rumah2 mereka kalangan orang miskin segera diroboh dan dibakar seperti miliknya rumah haiwan yang berbahaya.

Kita singkir dulu soal PTI kalau memang benar tetapi kita harus melihat mereka dari kaca mata kemanusiaan dan sesama hamba Allah di bumi ini.

Kita ini dicipta oleh Allah ada akal dan otak yang baik bisa menimbang cara mana yang paling sesuai. Cara meroboh dan kemudian membakar, lalu di mana saja hati nurani kita sesama manusia itu sendiri?


Tidakkah pernah kita membayangkan kalau-kalau mereka itu adik atau ayah ibu kita sendiri dan mereka itu bukan orang kaya yang bisa mendirikan rumah di mana-mana saja kala mahu tetapi mereka itu kalangan yang susah kais pagi makannya pagi dan malam belum tentu mungkin menahan laparnya perut atau berpuasa.

Nah, kesan tindakan meroboh dan membakar rumah-rumah  mereka kalangan yang miskin itu ir Rajesh Yussof Pemimpin  Pembangunan Masyarakat  (PPM)   Kawasan N50, Lahad Datu juga  selaku setiausaha UMNO bahagian Silam merangkap Timbalan pengerusi Majlis Daerah Lahad Datu segera meletakkan jawatannya di Majlis daerah.

IR Rajesh terduduk, terdiam tertunduk mengalir air matanya tanda hiba rawan sedih sangat melihat anak-anak yang rumah orang tua mereka di roboh dan kemudian di bakar, lalu di mana lagi mereka berlindung teduh kesan hujan dan panas matahari?

Saya sendiri tidak bisa berkata-kata selain terdiam dan memikirkan terus sikapnya manusia yang sudah kehilangan perikemanusiaan dan kasih sayang sesama kita.

Ya, Allah mudahkan laluan hidup mereka kalangan saudaraku yang susah miskin dipandang hina dan mudah-mudahan Allah pelihara mereka dan mudahkan perjalanan hidup mereka untuk mendapatkan sesuap nasi demi hidup yang sisa dan susah masa kini.