PENULIS TERKENAL TANAH AIR YAHAYA ISMAIL KENA TANGKAP



OLEH: ISMAILY BUNGSU
Wednesday August 10/2016

YANG namanya Yahaya Ismail memang penulis yang digeruni di Malaysia sejak bertahun-tahun dan telah menulis banyak buku.
Dia pernah menulis cerpen/Nobel BERUK dan memang perkataan beruk itu cukup akrap dengan dia.

Tulisannya memang tajam dan sejak kebelakangan ini memang dia banyak menulis kritik kepimpinan Najib. Tulisannya saya akui amat tajam dan menyakitkan sebab caranya tidak lagi bertapis terus menusuk ke dada.

Kami memang sudah lama akrap dan kebetulan dia penulis sastera, kritik sastera dan penulis buku dan penulis politik dan minat kami sama dan cara juga hampir sama.

Sebelum ini kami memang friend facebook tetapi facebook lain dan hari ini dia add Facebook saya dan terus kami sembang panjang lebar dan semangatnya cukup hebat dan dia tidak akan berhenti dan rasanya semangat itu sama ada dalam diri kami.
Saya bertanya soal dia kena tangkap kena gari sebelum puasa lalu dan saya memang gelihati dan pernah saya tulis dan jadikan status kes penangkapannya.

Berpakaian semacam di penjara/orang salah dan tangan kena gari diiring polis di sekitar dan memang kelihatannya dia semacam penjenayah/pemnbunuh paling bahaya.

Dia bercerita tadinya ditangkap gara-gara ada gambar dalam kumpuan Whatsapp handphonenya dan silapnya gambar itu diforwardnya kepada kumpulan lain dan kebetulan dalam kumpulan itu ada seorang menteri dan merekalah yang melaporkan ke balai polis Batu Pahat Johor.

" apa lagi kena tangkap garilah saya " katanya dan ketika saya melihat dia kena gari jelas semacam seorang yang siap dihukum gantung.

Nah, demikianlah ketakutan kerajaan BN terhadap penulis yang berani kesan menulis demi kebenaran dan tadinya ia sempat memberikan semangat kepada saya untuk terus menulis dan berpesan kepada rakyat Sabah agar menolak kepimpinan Najib di PRU akan datang.

" Rakyat Sabah mesti bersatu bawah DS Shafie Apdal dan BN mesti ditumbangkan " Katanya dan tiba-tiba saya teringat novel dan cerpennnya yang berjodol kerajaan beruk itu dan memangpun beruk selalu ketawa terbahak-bahak bila melihat kebaculan kepimpinan manusia yang lupa diri kesan kuasa yang didapatkan.

Lucu, gelihati dan sakit hati juga ada tetapi demi rakyat dan selamatkan Malaysia, kita harus sama turun ke halaman dan pejuangkan kebenaran demi laluan Illahi.


No comments:

Post a Comment