DAP TAK PERNAH JADI PEMERINTAH DI SABAH DAN TAK PERNAH KHIANATI RAKYAT SABAH ....DAKWA WONG


OLEH ADMIN DAP
Tuesday August 23/2016

KENINGAU:-  Pengerusi DAP  Sabah Stephen Wong Tien Fatt  berkata bahawa DAP tidak pernah memerintah di Sabah dan  tidak pernah mengkhianati kepentingan rakyat Sabah, mengapa orang-orang ini tidak berjuang untuk kedaulatan negeri ketika mereka memerintah sehingga autonomi Sabah dirampas?
Wong mengulangi bahawa perubahan sebenar dan memulihkan status Sabah sebagai rakan kongsi Malaysia yang sama rata adalah mendapatkan autonomi Sabah majoriti dan ia mesti dilakukan melalui pembaharuan Kerajaan Persekutuan.
Beliau berkata: "Oleh kerana Kerajaan Persekutuan tidak pernah berubah, jadi walaupun Kerajaan Negeri Sabah telah berubah, tetapi masih tidak dapat menyelesaikan ketidakadilan yang dihadapi sekian lama.
Oleh itu, untuk berubah Sabah, Malaysia harus berubah pada masa yang sama, Sabah dan Malaysia baru akan ada harapan lagi. "
Wong juga merupakan Ahli Parlimen di kawasan Sandakan. Beliau menyatakan demikian pada ucapan penutup khusus latihan dalaman di Keningau dan Kota Kinabalu baru-baru ini,
Beliau menggalakkan ahli DAP teruskan perjuangan, jangan berputus asa dan berusaha menunjuk ke hadapan, walaupun DAP telah dilabel oleh ahli-ahli politik yang tidak bertanggungjawab sebagai Parti Politik Semenanjung, ia adalah tidak benar.
"DAP mempertahankan hak dan kepentingan rakyat Sabah, DAP pandang berat terhadap isu-isu rakyat Sabah yang prihatin. DAP merupakan Parti Politik Persekutuan kerana berjuang untuk menyelesaikan ketidakadilan yang dihadapi oleh Sabah melalui pembaharuan Kerajaan Persekutuan.” kata Wong.
Beliau menegaskan bahawa semua ahli dan pemimpin-pemimpin DAP Sabah merupakan Sabahan yang berasal dari berbilang kaum, inilah parti politik yang sejagat. Beliau percaya bahawa pertimbangan sebuah parti politik sama ada mementingkan rakyat atau tidak, tidak patut berdasarkan tempat daftarnya, sebaliknya ia haruslah berdasarkan perjuangan parti, pemimpin parti, prinsip dan konsep sebuah parti.
"Membuat kesimpulan dengan lokasi parti adalah melulu dan tidak rasional kerana selama ini DAP sentiasa mengambil berat tentang isu-isu rakyat Sabah dan pemimpin-pemimpin bekerja keras dan berusaha untuk mewujudkan Sabah dan Malaysia yang lebih cemerlang.
Beliau menegaskan bahawa parti itu juga telah diiktiraf beberapa kali, sebagai parti politik persekutuan, perubahan melalui sistem persekutuan untuk memulihkan status rakan kongsi yang sama rata di Sabah dan Sarawak merupakan perjuangan parti, "sebagai sebuah parti politik persekutuan, DAP Sabah berjuang secara aktif untuk sistem persekutuan, supaya Sabah mendapatkan layanan yang adil dan saksama.
Beliau memberi contoh, dalam sidang Parlimen suku sebelum ini, beliau sebagai Ahli Parlimen Sandakan telah menyampaikan rang undang-undang persendirian di Parlimen, bertujuan untuk meminda Perlembagaan Persekutuan supaya memulihkan status Sabah dan Sarawak sebagai rakan kongsi di Malaysia. Hal ini menunjukkan bahawa DAP sentiasa berjuang untuk hak-hak Sabahan dengan serius dan pragmatik.
Wong percaya bahawa dengan perkhidmatan yang berterusan dan kerja keras, maka akan dapat sokongan rakyat pada masa depan.
Katanya, beliau menyertai DAP kerana beliau menyetujui dengan konsep dan prinsip DAP juga disebabkan perjuangan pemimpin-pemimpin parti yang berdedikasi untuk mewujudkan negara yang bersih, cemerlang dan saksama.
"Sebagai contoh, Lim Kit Siang telah berulang kali dimasuk ke penjara, Lim Guan Eng juga telah dipenjara dua kali, mungkin akan ada kali ketiga. Walaupun kami menghadapi penganiayaan politik, tetapi masih terus perjuangan dan tidak akan berputus asa. Saya ingin mengulangi, DAP tegas menentang perkauman, rasuah dan salah guna kuasa dan memeluk pluralisme, perpaduan dan saling bantu satu sama lain. "
Beliau berkata bahawa rakyat Sabah haruslah menerima politik baru, mempercayai DAP yang sentiasa menegaskan prinsipnya, barulah Sabah dan Malaysia boleh berubah!
Top of Form


No comments:

Post a Comment