PENGERUSI TETAP UMNO KATA MAHATHIR BINATANG?


( konon katanya TS dato paduka Haji Badaruddin Amiruldin)

OLEH: ISMAILY BUNGSU
Friday August 12/2016

NAMANYA Tan Sri. Nama Tan Sri makna orang dihormat. Ada nama PADUKA lagi. Kemudian ada title DATO. Lagi cantik ada perkataan HAJI, maka kalau sudah demikian dia ini yang namanya Badaruddin Amiruldin tentu yang terbaik sebab namanya juga nama Islam yang cukup bersejarah.

Mendengar nama dan melihat ia bersongkok tentunya orangnya warak dan baik dan itu sebab ia dipilih sebagai pengerusi tetap UMNO tetapi melihat watak dan perwatakan dalam gambar beruk di hutan lari lintang pukang sebab dia sebut BINATANG tentulah anjing beruk bangkatan merasa hairan terus berlompatan mendengar lihat olahnya manusia di seberang.

Beruk-beruk  di hutan lagi ketawa terbahak-bahak bila manusia bernama Tan Sri DATO PADUKA HAJI BADARUDDIN AMIRULDIN mengatakan Tun Mahathir sebagai binatang.

Kenapa begitu tega seorang Haji ada pangkat Tan Sri dan ada dato begitu sanggup mengatakan Tun Mahathir sebagai binatang? Apa saja salah Tun Mahathir yang begitu jijik dan hina di pandangan dia seorang yang sudah tua dan siap KUBUR MARI?

Memang benar Mahathir ada salah dan ada silap sebab dia juga manusia biasa dan bukan nabi dan bukan Maksum. Yang benar kita sokong dan yang tak benar kita bantah dan katakan berterus terang tetapi kata-kata hendaklah berhemah sedikit.

Anwar Ibrahim, Khalid Ibrahim, YB Fauziah, Dato Kam termasuk Azmin pernah saya bantai berdepan-depan di sebuah hotel dan saya katakan sesuatu tetapi tidaklah kita ini akur melulu dan demikian juga Mahathir termasuk pemimpin seperti DSP Lajim Okin  dan  Datuk Seri Shafie Apdal meski kita kritik tetapi kita tidaklah sampai mengatakan binatang, anjing atau kata-kata yang menghina aibkan. Hujah lawan hujah bukan menghina aibkan.

Saya kekadang bila memerhati politik masa kini jelas kebencian begitu meluap-luap dan ada yang kekadang tidak faham mana satu menghina, aibkan dan mana satu pertanyaan yang harus didapatkan jawaban.

Nabi pernah bersabda "katakan yang benar meski pahit" dan bila kita berkata yang benar itu tidak semestinya mengaibkan atau benci sangat dan tanggapan itu salah.

DSSA pernah mengatakan dia sayang pemimpin dan sayang Najib dan kerana ia sayang mak


No comments:

Post a Comment