AMERIKA TAK CAMPUR KES 1MDB



OLEH: ISMAILY BUNGSU
Sunday August 14/2016

ORANG kita ini begitu mudah meroyan bila Amerika heboh saman orang tertentu dan bila terjadi maka ramailah sang kaki ampu mengatakan konon campur tangan asing dan itu mereka tidak benarkan.

Soalnya benarkah Amerika campur tangan kasus 1MDB itu dan ini kita kena kaji dan teliti apa sebenarnya yang berlaku dan usaha elak meroyan dan berbicara tanpa fakta sebenar dan itu kesani sama macam orang gila.

Campur tangan asing ini memang sudah berlaku berabad lama dan berlaku di negara luar, malah campur tangan asing di Indonesia, Filiffina dan sebagainya selalu berlaku dan itu perkara biasa dan bukan sesuatu yang luar biasa, malah Malaysia juga kalau dikira pernah campur tangan di luar negara/kalau diteliti secara jauh ke dalam.

Soalnya sekarang kesan peguam negara amerika saman individu terkait 1MDB itu sendiri. Isu sebenarnya yang dibangkit oleh Amerika bukanlah ISU 1MDB tetapi isu aset dibeli oleh individu terjadi di negara mereka sendiri.

Peguam negara Amerika bertindak terhadap kasus yang mereka fikirkan kesan mengubahan wang haram yang pernah dilaporkan oleb Bank Negara Malaysia sendiri dalam tahun 2011. Inilah faktanya.

Faktanya lain yang mendorong saman Amerika itu kesan tertubuhnya satu pasukan/task force untuk siasat 1MDB kaitannya dengan badan kewangan luar negara.

Disamping itu PAC juga memulakan siasatan Mei, 2015 dan diikuti arahan Perdana Menteri memulakan auditan terhadap 1MDB, malah banyak sangat orang dalam negara menyuarakan hal ini dan ada yang dipecat termasuk pemecatan Muhyiddin, Mukriz dan DS Shafie Apdal kesan menyuarakan hal sama.

Berdasarkan Malaysia sendiri yang memberikan perhatian hal dimaksud sama dan peguam negara Amerika hanya bangkit kasus pembelian aset di negara mereka sendiri dan kemudian kemungkinan terkait 1MDB, maka itu tidak boleh dikatakan campur tangan orang asing.

Jangan lupa badan kewangan di Singapura termasuk Switzerland dan sebagai juga juga mengambil tindakan sama untuk menjaga integriti sistem kewangan negara mereka masing-masing dan tindakan yang diambil itu tidak langsung tersentuh campur tangan orang asing sebalik hanya melibatkan negara mereka sendiri kesan wang haram.

Kesan tidak faham apa sebenarnya yang berlaku maka apa saja tindakan negara barat langsung dikaitkan dengan campur tangan dan seluruh media di Malaysia menjadi badut mengIYAkan kenyataan yang bangang dan ada rakyat yang siap mengakuinya kesan tidak faham hakikat sebenarnya.


No comments:

Post a Comment