DALAM ISLAM PENTINGNYA TUGAS DAN AMANAH


OLEH: NURLIYANA ABDULLAH
Rabu Ogos 31/2016

SELALU dalam hati ketika bertugas semestinya niat kita dapat gaji ikhlas kerana Allah tanpa memikir siapa majikan kita.

Islam, malah agama lain juga mengajar jujur dan ikhlas kala melaksanakan tugas dan kerana itulah kejujuran penting diutamakan.

Ada kekadang bila diamanahkan hanya memikirkan gaji setiap bulan sedang amanah itu tidak mereka peduli dan tidak pernah memikirkan suatu waktu akan ditanya di akhirat.

Atau kesan tidak amanah, yang kita dapat diguna untuk biayai makan anak bini itu menjadikan tidak berkat dan bila tidak berkat ada saja balanya yang diterima ketika hidup kita sebab yang kita makan sumbernya tidak halal mendarah daging di tubuh dan kesannya bencana.

Selalu sesuatu yang kecil itu seperti membawa pulang pencil milik pejabat itu dianggap tidak apa tetapi yang sedikit itu selalu membesar dan akhirnya diambil yang lagi besar dan itu juga dianggap tidak apa dan akhirnya berbilion lesap.

Makanya bila kita diamanahkan, maka selalulah kita fikirkan kesan tidak amanah itu selalu membawa kecelakaan bukan saja di dunia malah di akhirat nanti bakal ditanya dan semua kita kena bertanggungjawab kesan kesalahan masing-masing.

Mudah-mudahan kita ini terhindar dari melakukan apa saja yang tidak baik dan dapatkan hasil yang kita makan itu dari kerja-kerja yang halal dan itu diharap ada berkatnya.