LIANG LAHAT TANAH PERKUBURAN ISLAM BATU 11 TIDAK SESUAI UNTUK TANAM MAYAT KERANA MENGELUARKAN AIR SEKSA ORANG MATI JADINYA



OLEH: SHAIMON S JUMADI
FOTO: HJ NASIR MUSLI
Thursday August 11/2016

KEDUDUKAN tanah perkuburan Islam yang terletak di Batu 11 Jalan Labuk  Sandakan  sedang menghadapi pelbagai masalah yang perlu dibereskan demi keselesaan orang mati yang dikubur disitu.

Menurut Hj Nasir Musli yang mengirim gambar ini  antara  menyebut Tanah perkuburan Islam baru batu 11  Sandakan perlu  di ambil perhatian oleh pihak kerajaan khususnya Majlis Perbandaran Sandakan (MPS) Jabatan Hal Ehwal Islam Negeri Sabah (JHEAINS) dan Majlis Ugama Islam Sabah (MUIS).


SEKSA Mayat bergelombang dengan air bercampor  lumpur




Menurut fakta salah satu masalah yang timbul yang  dialami iaitu mengenai system perparitan yang tidak semporna.

Sebagai contoh  ada sebahagian lubang Liang Lahat  selepas di gali mengeluarkan air bertukar  menjadi perigi.

“Saya minta  mana-mana pegawai  yang telah membaca berita yang tersiar media portal The Sabah Insider Online harap ambil tindakan segera mengatasi masalah tersebut.
 
The Sabah Insider telah  fahamkan kos pembayar satu mayat yang dikubur ditanah kuburan berkenaan dikenakan bayaran RM1,500.00  setimpal dengan bayaran jumlah itu maka jagalah  kuburan tersebut sebaik-baiknya jangan menyeksa orang mati bergelombang dengan air bercampur dengan lumpur.


Atas perbuatan jahil dan dajal para pegawai MUIS-JHEAINS DAN MPS  yang membiarkan perkara itu berlarutan walaupun sudah dimaklumkan berkali-kali  bahawa kedudukan tanah perjuburan Islam itu tidak baik   tetapi tiada tindakan diambil  sehingga ke hari ini nanti kamu disumpah orang mati macam-macam bala kamu terima 44 keturunan.                     


1 comment:

  1. Boleh saya dapatkan no hp pengurus kuburan islam baru di batu 11 sandakan?

    ReplyDelete