KELUARGA RUZIANA MISKIN TEGAR PERLU DAPAT BANTUAN DARI PIHAK KERAJAAN UMNO/BN


OLEH: SHAIMON S JUMADI
www///sabahinsider14.blogspot.com
Khamis Ogos 11/2016

RANAU (Khamis):- Menyusul laporan media yang tersiar di portal The Sabah Insider Online kelmarin betajuk “MISKIN TEGAR KELUARGA RUZIANA PERLU BANTUAN ORANG RAMAI BAGI MENYARA HIDUP KELUARGA YANG DAIF) pada 09/08/2016   terdapat sedikit kesilpan fakta.
The Sabah Insider difahamkan ibu kandung kepada Ruziana yang bernama Rospin@Jumaineh Binti Marli nombor Mykad 681210-12-5490 kini dalam keadaan lumpuh akibat terbabit dalam  satu tragedy kemalangan jalan raya dan doctor telah mengesahkan bahawa tulang belakang Rospin telah patah.
Suami Ruziana  walaupun mempuyai pekerjaan tetapi gaji yang diterimnya setiap bulan hanya sekadar cukup-cukup makan saja.
Kata Ruziana dia pernah memohon program perumahan rakyat termiskin (PPRT)  melalui program Ekasih tetapi telah tolak oleh pihakPejabat ADUN Ranau dan pelbagai alasan diberikan.
Rospin telah mendapat kad dari Jabatan Kebajikan Masyarakat Ranau dan disahkan  tergolong sebagai Orang Kelainan Upaya (OKU) dan mendapat elaun bulanan  sebanyak RM300,00.
Disebabkan suami Ruziana tidak mempunyai  tempat  tinggal lantas mereka bertiga anak-beranak menumpang  teduh dirumah mentuanya (nenek kepada Ruziana) yang berukuran 10klakiX10 kaki saja.
Memandangkan keadaan keluarga Ruziana sangat daif saya  sebagai wartawan panas-sensasi memohon jasa baik kepada ADUN Ranau dan Ahli Parlimen Kinabalu pihak tentera dan pihak Bomba agar dapat membantu mendirikan  rumah bagi menempat  keluarga Ruziana yang lebih selesa.
Sementara orang ramai yang simpati ingin membantu bolehlah menyumbangkan pakaian  dan  makanan atau duit di saluran melalui akaun bank Rospin atau hubungi saya di talian 01113079239@01113369311 Haras @ Haziq.
Sumbangan orang ramai terhadap kesudahan yang ditanggung sekeluarga Ruziana Allah akan memberi ganjaran dan pahala yang besar setimpal dengan perbuatan amal jariah anda.
Sekali saya bagi pihak keluarga mangsa  merayu kepada ADUN Ranau dan MP Kinabalu bila terbaca berita ini yang tersiar di media portal online ini jangan pula mengabaikanya seteusnya mencari jalan bagi memberi bantuan yang perlu kepada keluarga  yang bersangkutan selaras dengan cogan kata  Kerajaan UMNO/BN  (Rakyat didahulukan-Pencapaian diutamakan)  tapi kalau pemimpin  makan  (Nyekek/Padok)  diutamakan guna pinggan,  rakyat guna nasi tapau berlaukan ala kadar saja ikan sepotong telur setengah biji.



No comments:

Post a Comment