SOLAT LIMA WAKTU SEHARI HATI JADI TENANG

 
(tiada cara lain selain solat/minta sama Allah)

OLEH: NURLIYANA ABDULLAH
Khamis Ogos 11/2016

SEBELUM muslim selalu saja dulu difikir untuk mendapatkan ketenangan itu harus ke tempat-tempat tertentu seperti pantai, bukit, hutan dan kekadang pergi ke karaoke, menyanyi di kelab malam sambil menari dan minum-minum. Itu sama sekali salah dan bukan caranya.

Bila Allah memberikan saya hidayah dan sedikit demi sedikit dan banyak membaca sambil dapat petunjuk teman dan ustaz yang membimbing barulah sedikit berubah dan tahu di mana tenang itu sebenarnya.

Tidak ada lagi cara lain selain solat. Solat yang seikhlas-ikhlasnya dan bukan solat yang menunjuk-nunjuk atau riak. Itulah caranya dan minta sama Allah pasti akan tenang dan happy serta hidup ini cukup bermakna.

Solatlah yang memberikan kita tenang dan happy dan solatlah yang menyebabkan kita bahagia dan tanpa solat selalu kita dalam keadaan hidup yang serba salah meski islam agamanya kita.

Bila bercakap solat itu dan dikaitkan dengan tenang maka itu kita kena faham ketika melakukan solat dan yang benar haruslah menumpukan sepenuhnya kepada Allah tidak kepada yang lain.

Mintalah seikhlas-ikhlasnya, tiada lagi tempat kita meminta selain Allah dan tentunya kebersihan dan ketelusan hati terhadap Allah mesti sepenuhnya dan bukan kesan menunjuk-nunjuk sama kawan-kawan yang kita itu memang bersolat dan baik.

Selagi kita tidak bersih minda otak fikir dan masih di lokasi riak menunjuk, maka Allah maha tahu tidak akan mendapat rahmat dan hidayah sebenar dan mungkin saja Allah hanya memberikan sedikit ketenangan dan Allahlah yang menentukan segalanya.

Alhamdulillah sesudah saya muslim dan tahu sedikit sebanyak meski baru setahun dua menjadi muslim maka alhamdulillah Allah memberikan saya hidayah dan petunjuk yang cukup bererti buat saya, adek dan abang saya yang sama muslim sejak 5 tahun lalu.
Alhamdulillah


No comments:

Post a Comment