NYAMUK AEDES SUKA MEMBIAYAK DIDALAM AIR BERSIH DAN JERNIH

DARI MEJA EDITOR KANAN
SHAIMON S JUMADI
 
NYAMUK Aeades atau yang dikenali juga nyamuk Malaria ia suka bersarang atau tempat pembiayakan dan bertelur di dalam air yang bersih jernih.

Contohnya ditangki-tangki air, dipasu-pasu bunga atau di dalam dram yang berisi air tetapi jarang di gunakan selain itu juga suka membiyak dilongkang-longkang atau parit-parit yang keadaan airnya jernih.

Nyamuk tersebut tidak suka membiyak di dalam longkang-parit  yang airnya kotor dan berbau ala pelacahan ini memang tidak dinafikan.

Namun begitu nyamuk Aedes sering keluar mencari mangsanya pada awal subuh pagi dan malam makanya  pendudk digalakan memilik sebotol ubat penyembur nyamuk iaitu Redset, sebelum tidur sembur (semprot) dulu diruang bilik tidur ini demI mengelakan adanya nyamuk Malaria.

Lantaran penduduk-penduduk di kawasan perumahan dan juga mereka yang tinggal dibangunan-bangunan digalakan membuat kerja-kerja amal seperti bergotong royong untuk membersihkan disekeliling kawasan.

Terutama sekali mereka yang tinggal di kawasan perumahan teres, semi detach suka menanam pokok pisang ini juga tempat nyamuk bersarang.

Nyamuk Aedes kalau mengIgit manusia nescaya orang yang kena sengatan nyamuk aedes pastinya dijangkiti wabak demam denggi yang boleh membawa maut kepada  itu seseorang jika terlambat dibawa kehospital

Di daerah Sandakan  tempat-tempat yang telah dikenali pasti tempat pembiayakan nyamuk aedes ialah Taman Mawar, Taman Mesra dan Bandar Nam Tung Tanah Merah pada bulan Mei lalu 4 orang penduduk Bandar Nam Tung dimasukan diwad hospital Duchess of Ken Sandakan kerana  telah dijangki wabak denggi.

Dengan ini penduduk di kawasan perumahan haruslah menganjurkan kerja-kerja amal iaitu gotong royong untuk membersihkan kawasan sekeliling rumah anda demi mengelakan penduduk dijangkiti wabak demam  denggi.


No comments:

Post a Comment