Bacaan yang menarik
dalam Ayat Surah Al- Baqarah 245-251
HURAIAN OLEH: SORAYA
KIGIS
Sunday November
27/2016
DALAM ayat 246 -251
surah al-Baqarah telah mengisahkan satu kaum Bani Israil yang diceritakan oleh
Allah SWT kepada Rasulullah SAW, untuk dijadikan iktibar oleh umatnya. Untuk
lebih jelas, kisah ini dibawakan sekadarnya mengikut catatan para mufassirin,
diantaranya daripada al-Khazin.
Kisah ini mula diceritakan selepas Nabi Musa AS wafat
meninggalkan kaumnya iaitu Bani Israil. Orang yang menggantikannya untuk
meneruskan syariat Allah yang berpandukan kitab Taurat ialah Yusyak bin Nun.
Dialah khalifah Nabi Musa yang pertama, yang kemudian
digantikan pula oleh Kalib in Yuqana sebagai khalifah kedua dan kemudian
digantikan pula oleh Hizqil bin Buza sebagai khalifah ketiga.
Setelah beberapa lama Hizqil bin Buza meninggal dunia,
Bani Israil mula melupakan agamanya sehingga ada di antara mereka yang bertukar
menyembah berhala-berhala. Kemudian Allah mengutus Ilyas kepada mereka.
Ilyas adalah seorang Nabi dan Rasul yang ditugaskan
seperti lain-lain Nabi keturunan kaum Bani Israil, supaya mengingatkan kaumnya
yang telah melupakan agama yang dibawa oleh Nabi Musa dahulu dan menyuruh
mereka mengamalkan semula syariat tersebut.
Kemudian diutus pula Ilyasak, yang juga seorang Nabi dan
Rasul. Ia meneruskan syariat Nabi Musa beberapa lama sehingga meninggal dunia.
Demikianlah sehingga beberapa lama sepeninggalan Nabi
Ilyasak ini manusia telah berbalik semula kepada berbuat bermacam-macam
kejahatan dan meninggalkan agama mereka.
Pada masa itulah timbul satu kaum yang menjadi musuh
kepada Bani Israil yang menjajah dan menindas mereka. Musuh itu dikatakan
bernama Balthatha, diketuai oleh seorang raja bernama Jalut.
Mereka mendiami tempat yang berdekatan dengan kawasan
pantai jajahan Rum, yang terletak di antara Palestin dengan Mesir. Mereka itu
juga dikatakan berasal daripada kaum Amaliqah – kaum yang terhitung tua
daripada bangsa Arab.
Banyak kawasan negeri Bani Israil yang mereka takluki,
anak pinak yang mereka perhambakan dan anak-anak raja yang ditawan. Mereka
dikenakan ufti dan cukai, Taurat dirampas sehingga menyebabkan bencana dan
kesengsaraan yang amat sangat.
Keadaan demikian berlaku kerana telah lama tidak ada nabi
yang diutus seperti yang sudah-sudah. Biasanya seorang Nabi yang akan muncul
daripada kaum Bani Israil mestilah berketurunan Nabi pula. Baka-baka yang akan
menurunkan Nabi ini telah ramai yang mati.
Hal ini menyebabkan lama tidak dibangkitkan Nabi yang
dapat memimpin dan membela mereka daripada kekejaman dan penindasan musuh.
Maka ditakdirkan Allah, ada seorang sahaja yang
berketurunan Nabi – itu pun perempuan pula orangnya - lalu mereka jaga dan
pelihara baik-baik. Sampailah masanya perempuan ini mengandung, dia dikurniakan
seorang anak lelaki yang kemudiannya dinamakan Syamwil.
Kanak-kanak ini telah dididik dan dibesarkan oleh seorang
pendita yang alim dan diajarkannya syariat Nabi Musa serta kitab Taurat, yang
akhirnya Allah mengutus Jibril kepadanya untuk melantiknya menjadi Nabi dan
menyuruh supaya kaumnya menyembah Allah.
Syamwil telah menyeru kaumnya agar menyembah Allah,
tetapi kaumnya itu telah mendustakannya dan mencabarnya supaya ia dapat
menunjukkan bukti kenabiannya lalu mereka berkata :
“Utuslah seorang raja untuk kami, supaya kami boleh
berperang di jalan Allah” (ayat 246)
Kata-kata mereka meminta bukti atas kenabian Syamwil
dengan meminta kepadanya supaya mengadakan seorang raja bagi mereka ini, kerana
sebagaimana yang telah diketahui bahawa Bani Israil dewasa itu sedang ditimpa
malapetaka, ditindas dan diperkosa oleh musuh yang menyebabkan mereka
berpendapat perlu beraja atau ketua yang akan memimpin umat mereka.
Manakala Nabi Syamwil mendengar cabaran kaumnya meminta
kepada Allah supaya mengadakan bagi mereka seorang raja, Nabi Syamwil pun
berkata :
“Boleh jadi jika diwajibkan ke atas kamu berperang, kamu
tidak mahu berperang” (ayat 246)
Nabi Syamwil menyindir kaumnya, bahawa dalam perang itu
boleh jadi mereka bersifat pengecut lalu melarikan diri meninggalkan medan
perang.
Mereka menjawab :
“Mengapa pula kami tidak akan berperang pada jalan Allah,
sedang kami telah diusir dari kampung halaman kami, dan (dari) anak-anak kami?”
(ayat 246)
Mereka menceritakan bagaimana kejamnya raja Jalut dan
kaumnya yang telah menghalau mereka keluar dari rumah, menawan dan
memperhambakan anak-anak raja mereka. Jadi, sudah semestinya mereka akan
berperang dan menuntut bela.
Hanya syaratnya, hendaklah mereka beraja dan dengan itu
barulah mereka percaya akan kenabian Syamwil. Tetapi Allah SWT telah menempelak
pengakuan mereka :
“Maka apabila perang itu diwajibkan atas mereka, mereka
membelakangkan kewajipan itu, kecuali sebahagian kecil dari mereka. Dan
(ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan orang-orang yang zalim”. (ayat 246)
Nabi Syamwil memohon kepada Allah SWT supaya mereka
dikurniakan seorang raja. Allah SWT mewahyukan bahawa raja mereka bernama
Talut. Nabi Syamwil telah membawa Talut ke hadapan pembesar Bani Israil untuk
mengisytiharkan perajaannya, lalu berkata :
”Bahawasanya Allah telah melantik Talut menjadi raja bagi
kamu”. (ayat 247)
Mereka tertanya-tanya, bagaimana Talut boleh menjadi
raja, setahu mereka setiap Nabi Bani Israil tidak akan dibangkitkan melainkan
mestilah keturunan Lawi bin Yaakub dan setiap raja Bani Israil tidak akan
dinagkitkan melainkan daripada keturunan Yahuza bin Yaakub.
Lawi dan Yahuza dua rumpun anak Nabi Yaakub bin Ishak bin
Ibrahim yang menjadi sumber kemegahan Bani Israil. Daripada rumpun Lawi,
terbitlah Nabi Musa dan Nabi Harun AS.
Daripada rumpun Yahuza, terbitlah Nabi Daud dan Nabi
Sulaiman AS yang menjadi raja besar Bani Israil disamping menjadi Nabi.
Tetapi Talut ini tidaklah lahir daripada kedua-dua rumpun
tadi bahkan beliau adalah keturunan Bunyamin bin Yaakub. Berdasarkan adat dan
tradisi lama inilah mereka menolak Talut untuk menjadi raja mereka. Kata mereka
:
“Bagaimana dia mendapat kuasa memerintah kami sedang kami
lebih menjadi raja daripadanya, dan ia pula tidak diberi harta kekayaan yang
banyak?” (ayat 247)
Dengan kenyataan ini, jelaslah bahawa merek masih
mengagung-agungkan keturunan dan kekayaan harta benda untuk melayakkan diri
menjadi seorang raja.
Maka berdasarkan pendapat dan kebiasaan kaum Bani Israil
ini, masih ramai yang terpengaruh dan berpegang dengan adat lama bahawa jawatan
pimpinan, ketua negara, atau raja yang memerintah adalah merupakan warisan
turun temurun yang tidak boleh diwarisi oleh orang lain.
Pendapat sebegini disangkal oleh Allah SWT :
Nabi mereka berkata : “Sesungguhnya Allah telah
memilihnya (Talut) menjadi raja kamu, dan telah mengurniakannya kelebihan
dengan ilmu pengetahuan dan tubuh badan yang kuat”.
Dan (ingatlah), Allah jualah yang memberikan kuasa
pemerintahan kepada sesiapa yang dikehendakiNya; dan Allah Maha Luas (rahmatNya
dan pengurniaanNya), lagi meliputi ilmuNya. (ayat 247)
Ertinya Allah SWT memilih Talut sebagai raja mereka
bukanlah sesuatu yang sia-sia, bukan atas dasar keturunan atau kekayaan tetapi
di atas kekuasaan dan kehendak Allah SWT dengan kurnia ilmu dan kekuatan tubuh
badan yang dimiliki oleh Talut.
Talut
Diceritakan bahawa Talut itu nama gelaran dalam bahasa
Ibrani kerana susuk tubuhnya yang besar dan tinggi. Dialah di antara orang yang
paling tinggi pada zamannya menurut ukuran kepala dan bahunya.
Nama Talut yang sebenar ialah Sawal bin Qais dari rumpun
Bunyamin bin Yaakub. Kerjanya menyamak kulit binatang dan ada riwayat lain
mengatakan ia sebagai tukang air yang memberi minum keldai.
Pada suatu hari keldai kepunyaan ayahnya hilang tersesat
dan Talut pergi mencarinya. Ia lalu di hadapan rumah Nabi Syamwil untuk
bertanyakan sekiranya Nabi itu tahu akan hal keldainya.
Sedang ia berada di rumah tersebut, tiba-tiba mendidihlah
minyak yang tersimpan di sebuah tanduk binatang yang sentiasa diperhatikan oleh
Nabi Syamwil setiap kali ada orang masuk ke rumahnya.
Ini kerana ketika Allah mewahyukan kepadanya tentang
orang yang bakal menjadi raja, Nabi Syamwil telah dibekalkan dengan sebatang
tongkat dan sebuah tanduk berisi minyak.
Sekiranya ada orang yang masuk ke dalam rumahnya dan
didapati minyak itu mendidih, itu adalah isyarat bahawa yang masuk itu ialah
orang yang dijanjikan sebagai bakal raja.
Apabila Nabi Syamwil melihat minyak yang di dalam tanduk
itu menggelegak, lalu diambilnya tongkatnya kemudian diukur dan didapati sama
tinggi dengan Talut.
Yakinlah Nabi Syamwil bahawa Talut inilah orang yang
bakal menjadi raja setelah melihat kebenaran tandanya. Lalu minyak itu pun
disapukan ke kepala Talut dan diangkat menjadi raja Bani Israil di hadapan
khalayak ramai.
Inilah Talut, raja yang dilantik dengan kehendak Allah
SWT yang berasal daripada tukang menyamak kulit atau tukang air yang memberi
minum kepada keldai. Bukanlah ia daripada keturunan raja-raja dan bukan pula
daripada golongan orang kaya atau berharta.
Allah SWT hanya mengurniakan kepadanya ilmu pengetahuan,
kepintaran dalam pemerintahan dan muslihat peperangan, dan mengurniakan pula
kepadanya tubuh yang sasa, besar, tinggi dan penuh dengan kekuatan.
Allah SWT mengurniakan kerajaanNya kepada sesiapa yang
dikehendakiNya.
Bani Israil kemudiannya bergegas hendak berperang melawan
musuh. Mereka terdiri daripada 70 ribu askar diketuai oleh Talut sendiri.
Mereka melalui padang yang panas terik dan tidak berair.
Mereka gelisah bagaimana boleh menentang musuh dalam
keadaan mereka kehausan dan kekurangan air. Mereka merayu agar raja mereka
memohon air kepada Allah SWT.
“Bahawasanya Allah menguji kamu dengan sebatang sungai.
Sesiapa yang minum airnya maka ia bukanlah daripadaKu, dan sesiapa yang tidak
meminumnya sesungguhnya ia adalah pengikutku kecuali mencedok minum dengan
tangannya. (ayat 249)
Apabila amaran ini telah diberikan kepada askarnya,
bertemulah mereka dengan sebatang sungai – iaitu Sungai Palestin. Amaran ini
menjadi ujian adakah mereka sebagai tentera mempunyai tatatertib, patuh kepada
arahan dan pimpinan atau tidak.
“Maka mereka pun meminum air sungai itu kecuali sedikit
sahaja daripada mereka yang tidak minum atau meminum secedok sahaja”. (ayat
249)
Diriwayatkan bilangan tentera Bani Israil yang melanggar
arahan dengan meminum air sungai itu sangat ramai. Antara 70 ribu itu, hanya
tinggal sekitar tiga ratus orang sahaja yang taat perintah ketua iaitu mereka
yang beriman yang patuh kepada ketua.
Orang yang meminum hanya secedok, hilanglah haus mereka.
Binatang tunggangan mereka juga cergas dan mereka dapat menyeberangi sungai
untuk meneruskan perjuangan.
Sementara yang banyak minum semakin lemah,
pucat dan kecut hati sehingga tidak berani untuk berperang.
No comments:
Post a Comment