OLEH: THOMAS SINGGIUK (KK)
Sunday November 27/2016
KOTA KINABALU:- Seorang pelanggan
yang membeli peralatan dan kelengpan pejabat bernilai RM700.00 dari sebuah
kedai MR.D.I.Y di bandaraya Kota Kinabalu telah tertipu.
Mangsa yang dikenali Jum Pacifico Abdullah (gambar)
selaku Ketua Pewagai Eksekutif (CEO) Media Portal The Sabah Insider Online yang
beribu pejabat di Jalan Api-Api Centre
Point di katakana telah membayar pembelian barang-barang tersebut di kedai
berkenaan dengan menggunakan Maybank Kad Debit.
Jun berkata semasa membuat pembayaran tersebut berjumlah
RM700.00 menggunakan kad debit sekali
tekan mesin kredit/debit tidak berfungsi
menurut casher kedai MR. D.I.Y dan telah
di coba beberapa kali sama juga alasan yang di berikan oleh pekerja kedai tersebut mesin tidak berfungsi sebab terputus
line.
Insiden itu
berlaku lebih kurang juam 11.. pagi
setelah mesin gagal berfungsi saya membayar dengan wang tunai berjumlah RM700.00 kepada pekedai tersebut.
Kemudian lebih kurang jam 6.00 petang saya pergi ke
Maybay Bank untuk membuat semakan keatas baki wang saya yang ada di
dalam akaun baki wang tersebut telah
dipotong dua kali berjumlah RM1,800.30
Wang berjumlah
: RM601.60 ) bayaran pertama dan pembelian kedua (3) tiga kali
potongan RM62.70 ( berJumlah RM187.10 ) bagi barangan yang sama,
dan sebenarnya barangan tersebut SAYA BAYAR MENGGUNAKAN
WANG TUNAI kerana menurut cashier bertugas KAD DEBIT MAYBANK
SAYA tidak dapat digunakan.
Lebih kurang jam 6.20 petang, apabila saya
adukan perkara ini kepada pihak mereka,
CIK KALISA Assistant Supervisor cawangan
memberi jawapan yang mengecewakan walaupun saya menunggu begitu lama
sehingga jam 9.00 malam, lebih kurang 9:15 malam,
seorang Assistant Branch Manager Puan KASMATUN dari cawangan
MR. D.I.Y, IMAGO, KOTA KamiNABALU, telah berjumpa saya
dan berjanji mengembalikan wang saya menggunakan
Wang peribadinya dahulu
sebelum jam 5:00 petang esok (26/11/16) sekiranya
masalah dengan pihak Maybank atau Public Bank belum
selesai kembalilan wang” kata Jun lagi.
“Saya tiada
pilihan lain jika pihak kedai tersebut berdoladalik enggan membayar wang berjumlah RM700.00 saya
terpaksa membuat laporan Polis dan pihak Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Kepenggunaan dan Koperasi (KPDNKK)
agar mereka dambil tindakan ini satu merupakan
perbuatan penipu pelanggan.” Ujarnya
“
No comments:
Post a Comment