BN TIDAK CEKAP RAKYAT MENDERITA DAN MEREMPAT

OLEH: ISMAILY BUNGSU


SABAH merupakan pengeluar hasil sawit no satu dan seharusnya ada kilang untuk memproses hasil sawit itu untuk dijadikan minyak masak, sabun dan bahan-bahan  lain.

 Cara ini bukan saja menghasilkan banyak bahan keperluan seharian kita malah dapat menjana banyak pekerjaan buat belia-belia kita di Sabah.

Sabah juga pengeluar getah dan seharusnya para pemimpin di Sabah berfikir mempelbagaikan hasil melalui sumber getah ini seperti berusaha menghasilkan peralatan yang asasnya getah.

Singapura, Taiwan, Jepun tidak mempunyai sumber asli/alam dan rata2 mereka dapatkan dari negara lain tetapi kesan pemimpinnya bijak mengatur ekonomi negara bangsanya sendiri maka mereka lebih berjaya banding kita di Malaysia.

Singapura membeli air dari dari Johor dengan harga yang murah dan lalu mereka proses dan jual semula ke Malaysia dan untungnya berlipat ganda sedang Malaysia tidak pernah memikir dan melaksanakan seperti negara2 yang lebih maju mengurus negara mereka.

Sabah asyik menumbang balak dan sebatang balak pemimpin sabah jual ke Jepun barangkali sekitar RM2,000 dan kemudian Jepun hasilkan 1000 buah gitar jenis fender lalu dijual setiap satu dengan harga RM3,000x1000 buah menjadi RM3,000,000.00.

Memang ini kelihatannya mudah tetapi kalau benar diusahakan maka rasanya negara kita yang kaya sumber akan lebih mewah banding negara2 yang memang sudah maju.
Di sinilah letaknya kebijaksaan pemimpin2 Jepun, Korea, Taiwan termasuk Singapura yang jelas negara mereka kurang dari segi sumber alam banding negara kita terutama Sabah tetapi keadaan di negara mereka lebih maju dan makmur.

Kesan pemimpin kita tidak kreatif dan mahunya kaya mendadak dan cepat dapat wang tanpa memikirkan kepentingan kehidupan anak bangsa mendatang, maka seboleh2nya segala sumber yang Allah bagi sama kita terus saja dilahap hingga hutan kita menjadi padang jarak padang tekukur.

Disamping tidak kreatif dan tidak berfikir secara serius seperti masyarakat Jepun maka jalan mudah kesan gagal mengurus negara maka jalan terakhir memaksa seluruh rakyat termasuk yang miskin tegar, balu, anak yatim dan orang miskin kena membayar cukai kepala secara berganda melalui cukai yang dinamakan GST.

Akhirnya kesan BN berbelanja tidak berhemah, borus dan korupsi maka rakyat terpaksa menanggung segala beban kesan segala perbuatan sebahagian pemimpin2 yang bijaknya lebih kepada urus kepentingan diri dan melupakan slogan rakyat yang harus didahulukan.


No comments:

Post a Comment