OLEH:
NURLIYANA ABDULLAH
Sunday
Sept. 18/2016
MESYUARAT itu
satu ruang membincangkan apa saja masalah pejabat termasuk sesuatu yang
dirancang atau boleh saja dikatakan untuk pengerusi menyatakan sesuatu yang
boleh dianggap pekeliling alias makluman.
Biasanya setiap mesyuarat
ada agenda tertentu seperti penerangan pengerusi, mengesahkan minit mesyuarat
lalu, perkara-perkara berbangkit dan hal-hal lain. Biasanya itulah agenda
mesyuarat.
Pengerusi kena faham dan etika
mesyuarat kena ikut agenda dan jangan sesekali terkeluar dari perkara-perkara
berbangkit yang dicatatkan dalam agenda kecuali untuk kuatkan hujah boleh
diperkatakan sebagai contoh.
Hal-hal lain yang tidak
berkaitan dengan agenda boleh disentuh di agenda HAL-HAL LAIN tetapi hendaklah
yang menyentuh tujuan mesyuarat bukan hal peribadi.
Saya perhatikan selalu ahli
mesyuarat tidak tahu etika bermesyuarat dan akhirnya mesyuarat yang sepatut
sejam menjadi 2 jam kesan pengerusi tidak bijak atau kurang tahu etika
mempengerusikan mesyuarat.
Ditambah dengan ahli yang
"kelabu asap" berlagak bijak tetapi sebaliknya kesan yang tidak
berkaitan dibincang begitu lama sedang yang lebih penting tidak dibahas dan
inilah antara ketidaktahuan yang berkenaan cara kendalikan mesyuarat atau
sikap-sikap ahli mesyuarat yang mengada-ngada.
Paling buruk perangai ada
ahli mesyuarat, kala seseorang berhujah, mereka di belakang bersembang hal-hal
yang tidak ada kaitan dan suara--suara mereka itu mengganggu keadaan dan yang
bercakap tidak dapat menumpu perhatian apa yang diutarakan dan orang sedemikian
maknanya KURANG ADAB alias boleh dikatakan tidak beradat atau tidak tahu adat
atau mungkin pura2 tidak tahu segalanya.
Untuk kita menjadi beradat
dan tahu adat atau mahu orang lain hormati kita, maka bila mesyuarat sedang
berjalan kita kena kena diam dan dengar tumpu perhatian seseorang yang sedang
bercakap itu dan jangan menyampuk sebelum seseorang itu menghabiskan hujahnya
dan yang berhak yang berhujah STOP hanyalah pengerusi dan bukan ahli2 lain.
No comments:
Post a Comment