MISKIN TEGAR TIADA PEMBELAAN DARIPADA PEMIMPIN KERAJAAN BN

OLEH: SHAIMON S JUMADI

KEMUNGKINAN RUMAH MEREKA DI BAKAR.....Jika enggan berpindah kejam lagi rejem Israil kejam lagi pihak MPS 



TANJUNG PAPAT:  Walaupun Sabah telah mencapai kemerdekaan menerusi gagasan tanah persekutuan Melayu selama  52 tahun tetapi tidak dinafikan penduduk tempatan  masih ada  yang merempat ditempat sendiri dan tidak punya rumah yang selesa.

Ini jelas seorang penduduk tempatan yang tidak mempunyai rumah sebagai tempat perlindungan mereka terpaksa mendirikan rumah diatas tanah kerajaan dengan menggunakan sisa-sisa barangan buangan.

Rumah usang yang didirikan itu di atas bukit bersebelahan dengan kampung Berhala Darat Sim-Sim dekat sini.

BAKAL RENTUNG...Jika benar MPS hendak membakar rumah mereka maka sekeluarga bakal rentung

Yang menghairankan dimana letaknya tanggungjawab sebagai Wakil Rakyat sudah lima penggal kalau ADUN itu katakanlah  tiada masa untuk membuat lawatan tetapi masih ada pegawai-pegawai yang terdiri Pemimpin Pembangunan Masyarakat (PPM) Pegawai Kemajuan Masyarakat, Pemaju Mukim dari Unit Pemimpin Pembangunan Masyarakat kawasan Tanjung Papat.

Sungguh menyedikan mereka sudah tinggal dipondok usang itu anak-anaknya tidak bersekolah sepatutnya pihak kerajaan yang priharin dapat membantu kepada keluraga miskin tegar ini yang  hanya mengharapkan kais pagi makan makan pagi kais petang makan petang.

Nanti kalau pembangkang buka mulut dikatakan mencari publisiti murahan  tetapi sebagai pihak kerajaan langsung tidak memperdulikan segelintir rakyatnya yang hidup menderita.

Seorang hambah Allah iaitu Basiht Hj Osman ahli DAP Kg Sim-Sim yang prihatin meninjau dan berkunjung kerumah itu tapi apakan daya beliau bukan pegawai kerajaan hanya mampu bertanya khabar dan perkara akan disampaikan kepada Ahli Parlimen agar mendapat sedikit bantuan.

Dengar khabarnya pihak MPS akan meroboh kediamnya walaupun pihak MPS telah mengetahui akan betapa perit dan kesusahan mengharungi kehidupan yang sempit soal timbang rasa atau belas kesihan kepada orang-orang miskin tiada langsung dihati perus mereka.

Pegawai-Pegawai Majlis Perbandaran Sandakan lebih kejam daripada rejim Israil tiada peri kemanusian  langsung sekiranya mereka gagal berpindah dalam tompoh yang diberikan kemungkinan pihak MPS membakar rumah mereka walaupun ada penghuninya mereka tidak peduli  sebab mereka pegang undang-undang. Kenapa kalau mereka semuanya rentung mereka tidak perduli.







No comments:

Post a Comment