The Sabah Insider Online....ASYIK CINA DISALAHKAN KENAPA ORANG MELAYU UMNO BENCI BETUL CINA


OLEH: NURLIYANA ABDULLAH
Khamis  November 03/2016

ORANG MELAYU ini tak hairan dikatakan akan terus layu sebab asyik sangat menyalahkan bangsa lain.

Bukan saja menyalahkan bangsa lain, malah bangsa lain itu digelar sebagai DAPpig dan komunis dan jelas melayu sendiri yang mencipta masalah dan Melayu/PMlah yang gadai tanah 60% bandar Malaysia kepada cina.

Bangsa Melayu sebenarnya kekadang bebal bila mengaitkan soal sejarah dan tak hairanlah sejarah itu selalu saja diputar belit hingga sejarah tidak benar diajarkan di sekolah seolah Malaysian ini bodoh sangat. Sejarah ditulis oleh orang yang menang.

Kalau dikira Islam, bangsa/negara chinalah lebih awal Islam sebab zaman Nabi sudah ada perkampungan Islam di China dulu dinamakan Tiongkok dan ketuanya bernama Safuan dan zaman itu di tanah Melayu belumpun ada Islam kecuali abad ke-12 dan berkembang abad ke-15.

Orang Melayu lupa Islam berkembang di tanah Melayu kesan bantuan dan pengaruh Cheng Ho dan Parameswara dan keduanya yang banyak sangat berjasa hingga di Tanah Melayu itu dikatakan sekarang ini negara melayu dan Islam agama dan terbukti kesan perlembagaan menjelaskan Melayu itu Islam agamanya dan mengamalkan adat istiadat Melayu/Rujuk perkara 160.

Nah, kalau kita nilai di Malaysia ini ada 222 kerusi MP dan Cina hanya kuasai sekitar 30-35 kerusi dan yang lain semuanya Melayu dan bumiputera, lalu bagaimana ada yang menguar2kan konon bangsa cina akan duduki kerusi PM dan kuasai politik di Malaysia kalau melayu tidak bersatu.

Jelas bangsa Melayu ini suka sangat menakut-nakutkan dan mencipta perkara yang auta dan yang termakan dedak sama mendendangkan hal-hal auta itu sendiri. Dikata bangang kelak marah pula tetapi memangpun bangang.

Nah, bila bangsa cina kuasai ekonomi Malaysia dan ramai jutawaan dan peniaga yang berjaya, maka dikatakan cina itu menipu dan sebenarnya buku berniaga itu sudah ada sejak 400 tahun lalu dan bangsa cina memang satu-satunya bangsa yang rajin dan anak-anak sudah dilatih berniaga sejak kecil dan bangsa melayu pula anak-anaknya tidak peduli itu dan sekarang bila dewasa penjual obat batuk, penagih dan macam-macam lagi.

Dikatakan pula cina itu tidak jujur dan merampas hak melayu. Mana saja hak melayu yang cina rampas? siapa saja duduki kerusi PM/TPM dan menteri-menteri  yang penting di Malaysia ini termasuk di negeri-negeri. Adakah majoritinya bangsa Cina yang kuasai kerusi2 terpenting seperti menteri kewangan dan sebagainya?

Melayu maju sedikit kesan dapat projek nego yang menteri kewangan beri dan itupun bukan mereka yang laksanakan sebalik orang cina yang selesaikan dan melayu hanyalah menjadi ali baba.

Siapa saja pengerusi Tabung Haji, Yapeim, Zakat, EPF, Bank bumi, MAS, Felcra, Felda dan segala macam agensi atau syarikat terpenting di Malaysia? Siapakah yang kurupsi songlap dana MAS, Proton dan segala-galanya? Adakah bangsa cina yang kuasa dan adakah bangsa cina yang korupsi?

Melayu ini memang kuat cakap dan kalau berpolitik merekalah raja dan merekalah maha bijak dan merekalah juga yang selalu menyalahkan orang lain tanpa melihat kesalahan diri sendiri.

Rata-rata  mereka itu macam pak kaduk menang sorak kampung tergadai atau lebai malang.

Orang Melayu terutama yang di Malaya lagaknya lebih, kaya sedikit temberangnya satu macam dan perangai itu melarat ke Sabah dan ada projek kaya sedikit terus beli mercedes, pinjam duit di bank beli king ninja tunjuk temberang dan cakapnya bukan main hebat dan tidak lama kemudian bila parti pemerintah buang dia, maka mulalah naik bas mini dan merempat di kaki lima.

Padan muka kamu melayu
melayu terus layu!
kerisnya simpan muzium saja!
layu
layu
layu


No comments:

Post a Comment