II The Sabah Insider Online….. CADANGAN PARTI UNITED SABAH ALLIANCE (USA) STAR-SAPP-PCS BAWA KELUAR SABAH DARI MALAYSIA MENDAPAT PERHATIAN UMUM.



NOTE: TULISAN WILFRIED JEROME LEE  BERTAJUK: SEBAHAGIAN DARIPADA MANIFESTO UTAMA PARTI GABUNGAN SABAH terdiri daripada SAPP, STAR dan Parti Cinta Sabah-PCS (UNITED SABAH ALLIANCE) USA ADALAH MEMERINTAH SECARA AUTONOMI DENGAN CARA MENGUATKUASAKAN SEMULA 20 PERKARA SYARAT NEGARA SABAH MEMBENTUK MALAYSIA MELIPUTI MENDAPAT PERHATIAN MELUAS SEMUA PIHAK


DARI MEJA EDITOR (TSI)
SHAIMON S JUMADI
Selasa November 15/2016

SAYA tertarik dengan artikel yang dihasilkan oleh Wilfried Jerome Lee  dilaman social FBnya  bertajuk SEBAHAGIAN DARIPADA MANIFESTO UTAMA PARTI GABUNGAN SABAH terdiri daripada SAPP, STAR dan Parti Cinta Sabah-PCS (UNITED SABAH ALLIANCE) USA ADALAH MEMERINTAH SECARA AUTONOMI DENGAN CARA MENGUATKUASAKAN SEMULA 20 PERKARA SYARAT NEGARA SABAH MEMBENTUK MALAYSIA MELIPUTI” pada mulanya saya mahu siarkan di portal The sabah Insider Online setelah saya rujuk kepada Ketua Editor saudara Charles P Andiang diapun tak berani siarkan artikel tersebut sebab boleh membawa kemudaratan kepada portal ini nanti oleh pihak SKMM dan akta SOSMA

Antara kandungan artikel tersebut menuntut perkara 20 ada beberapa perkara yang kita memang tidak setuju.

01.    Sekiranya Sabah ditadbir sendiri Bahasa pengantar guna bahasa Enggeris.
02.     Hanya parti-parti tempatan sahaja jadi tunggak pemerintahan  Negara sabah yang terdiri dari SAPP-STAR dan Parti Cina  Sabah (PCS)  yang menjadi kerajaan dan tampuk pemerintahan Sabah.
03.     Dalam tulisan tersebut soalah-olah berniat mahu membawa  Sabah keluar dari Malaysia  sebab dari awal-awal lagi penulis artikel ini telah menggariskan 11 perkara jika rancangan Parti  United Sabah Alliance (USA)   berjaya membawa keluar Sabah dari Malaysia.
04.    Yang amat ketara sekali kenapa penulis tidak menyebut parti WARISAN sebagai gabungan dalam USA sedangkan  parti WARISAN adalah sebuah parti tempatan yang diasaskan oleh anak-anak jati  Sabah itu D S Shafie Apdal YB Darell Lieking  dan  YB Junzs Wong  tiga bangsa adalah  mewakili dalam parti WARISAN.
05.    Bakarang kali penulis fikir sebab parti WARISAN dipimpin oleh seorang Islam walaupun bergabung dengan bangsa-bangsa lain jadi tidak layak untuk menyertai gagasan United  Sabah Alliance (USA)  tidak seperti SAPP-STAR dan Parti Cina Sabah (PCS) full Chinese dan full Kadazan yang memimpin parti berkenaan.
06.    Bagi mendapat saya kalau orang-orang Sabah memang anti parti dari  MALAYSIA   seperti UMNO/BN-MIC-MCA-Gerakan komponen BN dan parti-parti pembangkang seperti DAP-AMANAH  dan PKR  tidak usah undi parti mereka bila PRU14 nanti itu adalah hak mutlak orang Sabah untuk menentukan dan pilihan parti-parti tempatan seperti  STAR-SAPP-PCS dan parti WARISAN  sebagai tunggak kerajaan baru  Sabah dan bukannya berhajat membawa Sabah keluar dari Malaysia yang boleh menimbulkan pelbagai risiko.
07.    Satu keberuntungan terhadap kumpulan Abu  Sayap-IS dan Al Kaidah jika Sabah keluar dari Malayssa, sebab pihak persekutuan tetap menarik askar-askar dan polis  keluar dari Sabah jika rancangan USA berjaya membawa keluar Sabah dari Malaysia.
08.    Semakin mudah Abu Sayap IS dan Kumpulan Militant Al Kaedah menyerang hendap  dan ,memudahkan pihak kerajaan Filipina dan Indonesia buat tuntutan  Sabah.
09.    Berapa kah jumlah bangsa Kadazabn-Dusun-Murut dan termasuk Orang Sungai di Sabah yang sanggup menjadi tentera dan polis .
10.    Hospital-hospitan kerajaan siapa yang bakal menggantikan  tempat doctor-doktor dari Semenanjung yang bilangan amat ramai  bertugas di hospital-hospital berkenaan

11.    Di mana letaknya Jabatana Hal Ehwal Islam Sabah (JHEAINS) jika kerajaan baru di bawah tadbir parti Alliance nanti sebab penulis tidak menyatakan agama Islam sebagai agama resmi Negara Sabah.

12.    Para pembaca tulisan Jerome amat meragukan sekali kerana tidak menyebut dan menghuraikan soal kepentingan agama Islam
 Dan hanya menagung-agungkan bahasa penghantar kerajaan Alliance menggunakan  bahasa Enggeris ini kembali di zaman penjajahan British

13.    Disamping menagung-angung bahasa Enggeris juga samalah juga menagung-agung budaya barat untuk di bawa masuk  ke Sabah Bornoe nanti berbogelkah buat maksiat tiada sudah larangan lagi  rakyat bebas melakukan zina sesama sendiri anak- boleh hentam kakak- abang boleh kentot adik anak lelaki boleh kentot emak sendiri asalkan suka-  sama suka  tidak kenal halal dan haram sebab  Jabatan Hal Ehwal Islam Negeri Sabah (JHEAINS) kalaupun masih wujud tetapi tidak berfungsi  untuk menguatkuasa undang-undang Syariah negara  Sabah/Borneo jadi  Negara sumbang mahram. Negara penuh dengan kemaksiatan macam Negara United Kingdom  bebas seks tanpa larangan oleh pihak berkuasa.

SILA BACA TEKS YANG DITULIS OLEH WILFRIED JEROME LEE  SENDIRILAH BUAT MENILAIAN SAMA ADA ANDA SETUJU DENGAN PENDAPAT JEROME.

1. Mengembalikan Pentadbiran dan Pengurusan Tanah kepada Kerajaan Negara Sabah.
2. Bahasa Penghantar adalah bahasa Inggeris
3. Mewujudkan Perlembagaan Sendiri Negara Sabah
4. Melantik sendiri Seorang Ketua Negara iaitu Yang dipertua Negara dan mengembalikan Jawatan Yang Dipertua Negara Seperti sebelum 1973.
5. Mewajibkan Rakyat Malaya utk menggunakan passport Utk memasuki Negara Sabah
6. Tiada Rakyat dari Negara Malaya diambil bekerja di Negara Sabah bagi Perkhidmatan Awam
7. Mewujudkan IC Sabah bagi Membezakan Rakyat Negara Sabah dengan Pemegang IC Projek dan Rakyat Malaya.
8. Kedudukan Istimewa Anak Negeri- Haruslah diutamakan dalam segala hal (Pentadbiran, Ekonomi, dsb) berbanding Warganegara yang hanya mendapat kewarganegaraan secara Permohonan.
9. Kerajaan Negara sabah hendaklah ditubuhkan oleh Parti Tempatan yang memerintah dan mestilah bebas dari Pengaruh Parti Luar Seperti Parti Malaya.
10. Jabatan Pelajaran hendaklah diletakan di bawah Pentadbiran kerajaan Negara Sabah.
11. Penguatkuasaan Perkara 16 Pada 20 Perkara Syarat Sabah Memebentuk Malaysia mengatakan Kerajaan Pusat tidak boleh membuat sebarang pindaan, mengubahsuai atau menarik balik mana-mana perlindungan khas yang telah diberikan kepada Borneo Utara tanpa persetujuan Kerajaan Borneo Utara. Kuasa meminda Perlembagaan Negeri Borneo Utara adalah hak mutlak rakyat negeri itu

Semua Tuntutan diatas adalah sesuai berdasarkan Laporan Suruhanjaya Antara Kerajaan (IGC) sebelum Wakil2 Negara2 dalam Malaysia menandatangani Perjanjian Malaysia 1963. Tiada IGC Report, Maka Tiadalah Malaysia.
Selamat Berjuang,
Sabah For Sabahan,
Sabah hanya untuk Rakyat Sabah.
Pemikir Muda Lateral
Wilfred Jerome Lee


No comments:

Post a Comment