The Sabah Insider Online.....USIA TUA BUKAN PENGHALANG UNTUK TERUS MELANGKAH


OLEH: ISMAILY BUNGSU
Friday November 12/2016

TANPA kaki dan tanpa tangan usia tua itu bukan halangan untuk mereka melangkah dan menggapai keinginan. Mereka tidak pernah ngeluh dan tidak pernah berhenti, malah dalam diri mahunya hidup seribu tahun lagi.
Mereka kalangan orang2 yang kuat yang semangat tidak pernah runtuh dan nama menyerah tidak sekali dan inilah semangat anak bangsa bernama WARISAN yang harus dijulang biar apapun di depan tetap dihadapi meski penjara atau mati nama undur tidak sekali.
Mereka anak bangsa warisan yang siap ke depan menuntut janji dan amanah yang diwarisi sejak zaman berzaman, segala cacat tanpa tangan, tanpa kaki atau usia sudah tua bukan halangan untuk berjuang.
Kita tidak ada pilihan lain sebelum mati mesti melawan dan patualang harus dihadapi lawan tendang biar TAPUNGKANG dan inilah keturunan antoros, kamunta, pak musa, sherif osman dan mat saleh yang semuanya dalam ingatan.
mana mungkin seorang antoros duduk diam aman melihat anak bangsanya di rundum tersisih dan kena buang di hutan belantara dan semangat itu sudah mula menjalar lingkar dan suara2 mereka siap bermaharaja setiap ruang angkasa luas nyeberang lautan bebas bersama bahtera menuju pulau impian perjuangan rakyat jelata.
Kita tidak akan undur dan mari kita dendangkan lagi penyatuan bangsa dan seluruh kdm, bajau, brunei, iban, suluk bugis, orang sungai, bisaya, rungus dan segala macam bangsa harus bangun
dan siap senjata di tangan kita serang kita tombak siapa saja yang khianat bangsa patualang.
Memang tidak ada pilihan lain dan pilihan yang ada hanyalah siap bangun menerjang tendang kita kikis kita lumati atas nama warisan bangsa yang selama ini terbuang.