The Sabah Insider Online…..WARISAN DAPAT SAMBUTAN DARI 32 ATNIK SUKU KAUM DI SABAH BERBANDING USA UNTUK SATU KAUM SAHAJA


SUDUT PANDANGAN EDITOR (TSI)
SHAIMON S JUMADI
Tuesday November 28/20

SAMBUTAN rakyat    yang datangnya daripada  suku-suku  kaum yang terbesar di Sabah sama  ada kaum Kadazan-Dusun-Murut-Cina dan bumiputera Islam terhadap perjungan Parti Warisan Sabah (WARISAN) yang dipimpin oleh Datuk Seri Shafie Apdal Darell Leiking (wakil) Kadazan-Dusun-dan Murut  Junzs Wong wakil Cina  sungguh  amat menggalakan.

Tumbuhnya WARISAN di Sabah benar-benar menggugat kestabilan dan keharmonian UMNO/BN  kerana semakin hari semakin lama ahli-ahli UMNO dari beberapa bahagian  di Sabah berinut-rinut (beransur-ansur) keluar UMNO mereka menyertai WARISAN.

Sempena kedatangan Presiden WARISAN  D.S. Shafie bersama-sama rombongannya ke Dewan Hakka  tidak sangkah-sangkah dewan tersebut di penuhi lautan manusia datang berpusu-pusu  menyanbut Shafie diangarkan 5,000 orang 97 peratus adalah ahli-ahli UMNO dari lima bahagian  UMNO Libaran-Beluran-Kinabatangan-Batu Sapi dan Sandakan kerara mereka menyerahkan  borang-borang kemasukan ahli Warisan.

Kedatangan beramai-ramai  lebih kurang 5,000 ribu yang terdiri dari pelbagai lapisan masyarakat  tanpa mengira warna kulit  dan agama  mereka datang sendiri tanpa di bayar tambang kereta atau bas.

Keikhlasan ahli-ahli UMNO seramai 12 ribu orang ahli dari lima bahagian itu menyertai WARISAN  tanpa sebarang syarat mereka  menyertai WARISAN semata-mata atas kesedaran diri masing-masing  yang UMNO hanya parti BONEKA orang-orang Sabah sahaja.

Saya bukan hendak banding-bandingkan antara perjuangan dan kekuatan parti Sabah seperti WARISAN dan Parti United Sabah Alliance (USA)  yang bergabung tiga buah iaitu SAPP-STAR-PCS (Parti Cina Sabah).

Kekuatan parti WARISAN  walaupun single tidak bergabung dengan mana-mana parti tempatan di Sabah dan juga parti-parti pembangkang dari Semenanjung  akan tetapi respon rakyat yang berbilang kaum berbilangan budaya berbilang agama sungguh mengkagumkan.

Semua suku atnik 32 kaum di Sabah menjadi ahli WARISAN kelmarin saja 12 ribu ahli-ahli UMNO  yang membabitkan lima Bahagian   UMNO Libaran-Beluran-Kinabatangan-Batu Sapid an Sandakan mereka keluar menyertai WARISAN.

United  Sabah Alliance (USA) yang menggabungkan tidak buah parti SAPP-PCS dan  STAR  jika parti ini mahu mendapat sokongan padu dari semua bangsa yang ada di Sabah ini harus liberal  bukan parti berasaskan perjuangan untuk kaum Dusun-Kadazan-Murut  dan Cina sahaja sementara orang-orang Islam  tidak di jemput untuk membariskan sebagai ahli Majlis tertinggi semua jawatan penting di ponopoli oleh satu kaum saja.

Berapa banyak  kaum Kadazan-Dusun-Murut dan Cina di  Sabah sedangkan Kadazan-Dusun-Murut serta Cina sudah berpecah belah  sepearuh pergi ke PBS separuh lagi  ke UPKO dan PBRS manakala kaum cina seperuh MCA-LDP dan PCS.

Ternyata USA memang bersaing dengan WARISAN sebab WARISAN mendapat sokongan padu dari mantan ahli-ahli UMNO/BN yang kita hampir 200 ribu ahli-ahli UMNO yang melibatkan 24 bahagian sudah menjadi ahli WARISAN.

Contohnya macam Parti Tindakan Demokratik (DAP) yang merupakan  parti Cina  barisan majlis tetinggi semua Cina hingga DAP ditubuhkan parti memperjuangankan nasib kau cina semata-mata;.

Tetapi atas  kesedaran  orang-orang Melayu  sendiri  bahawa DAP parti milik semua kaum yang ada di Negara ini  sekarang orang-orang Melayu 67 peratus sudah menjadi ahli DAP parti DAP semakin dekat dihati rakyat yang berketurunan Melayu.













No comments:

Post a Comment