The Sabah Insider Online ....KEDAI MR D.I.Y TIPU DUIT RM700.00 KEPUNYAAN CEO THE SABAH INSIDER ONLINE




OLEH: THOMAS   SINGGIUK (KK)
Sunday November 27/2016

KOTA KINABALU:-  Seorang pelanggan yang membeli peralatan dan kelengpan pejabat bernilai RM700.00 dari sebuah kedai  MR.D.I.Y  di bandaraya Kota Kinabalu telah tertipu.

Mangsa yang dikenali Jum Pacifico Abdullah  (gambar)  selaku Ketua Pewagai Eksekutif  (CEO) Media Portal The Sabah Insider Online yang beribu pejabat di Jalan Api-Api  Centre Point di katakana telah membayar pembelian barang-barang tersebut di kedai berkenaan dengan menggunakan Maybank Kad   Debit.
Jun berkata semasa  membuat pembayaran tersebut berjumlah RM700.00  menggunakan kad debit   sekali tekan mesin kredit/debit  tidak berfungsi menurut casher  kedai MR. D.I.Y dan telah di coba beberapa kali sama juga alasan yang di berikan oleh pekerja kedai  tersebut mesin tidak berfungsi sebab terputus line.

Insiden  itu berlaku  lebih kurang juam 11.. pagi setelah mesin gagal berfungsi saya membayar dengan wang tunai  berjumlah RM700.00  kepada pekedai tersebut.
Kemudian lebih kurang jam 6.00 petang  saya pergi ke  Maybay Bank untuk membuat semakan keatas baki wang saya yang ada di dalam akaun  baki wang tersebut telah dipotong dua kali berjumlah RM1,800.30

Wang  berjumlah : RM601.60 ) bayaran pertama dan  pembelian  kedua (3) tiga kali potongan RM62.70  ( berJumlah RM187.10 ) bagi barangan yang sama,  dan sebenarnya barangan  tersebut SAYA  BAYAR  MENGGUNAKAN  WANG  TUNAI  kerana menurut cashier bertugas KAD DEBIT  MAYBANK SAYA  tidak dapat digunakan.

Lebih kurang jam 6.20 petang,  apabila saya adukan perkara ini kepada pihak mereka,
CIK  KALISA  Assistant Supervisor cawangan memberi jawapan yang  mengecewakan walaupun saya menunggu begitu lama sehingga jam 9.00 malam,  lebih kurang  9:15 malam,  seorang  Assistant Branch Manager Puan KASMATUN  dari cawangan  MR. D.I.Y, IMAGO, KOTA KamiNABALU,   telah  berjumpa  saya dan berjanji mengembalikan wang saya menggunakan 

Wang peribadinya dahulu  sebelum jam  5:00 petang  esok (26/11/16) sekiranya   masalah dengan pihak Maybank  atau  Public Bank  belum selesai  kembalilan wang” kata Jun lagi.

 “Saya tiada pilihan lain jika pihak kedai tersebut berdoladalik  enggan membayar wang berjumlah RM700.00 saya terpaksa membuat laporan Polis dan pihak Kementerian  Perdagangan Dalam  Negeri Kepenggunaan dan Koperasi (KPDNKK) agar mereka dambil tindakan  ini  satu  merupakan   perbuatan penipu pelanggan.” Ujarnya





No comments:

Post a Comment