The Sabah Insider Online….KEBANYAKANNYA BERITA-BERITA YANG TERSIAR DI TV3 SUKU BANYAK PEMBOHONGAN BESAR DARIPADA KEBENARAN



OLEH: WAN FARIDAH WAN AHMAD (KL)
Monday November 21/2016
  
KUALA LUMPUR:- Rata-rata rakyat yang menonton siaran TV3 di seluruh pelusuk negara ini termasuk Sabah dan Sarawak melahirkan rasa amat kecewa terhadap penyiaran berita-berita semasa yang disiarkan di kaca TV3  89 peratus kebanyakannya  berita pembohongan yang berunsur fitnah  semata-mata.

Pertama  satu ketika ikra-kira 2 tahun dulu berita pernah tersiar di TV3 mengenai isu air di Selangor hingga ke hari ini isu tersebut diperbesar-besarkan dan kedapatan satu pembohongan dimana lori tangki yang mengangkut air untuk di agih-agihkan kepada rakyat Selangor ialah lorI tangki Jabatan Air Johor ( JAJ)

Kedua isu bantuan banjir di Beaufort  Sabah gambar yang dirakam mangsa-mangsa banjir berkenaan menerima sumbangan dari kerajaan adalah gambar dua tahun dulu (lalu)

Ketiga mengenai perhimpunan yang diadakan baru-baru ini di Padang Merbuk Ibu Kota dalam siaran TV3 Geng Baju Kuning kurang penyertaannya hanya lebih kurang 2,000 sahaja berbanding dengan geng  Baju Merah 60,000.

Bukan kah ini satu pembohongan besar yang dimainkan oleh para wartawan media TV3 dalam membuat laporan semasa tidak jujur berat sebelah condong  kepada UMNO/BN sedangkan penyertaan sebenar Baju Kuning dianggarkan 50,000 orang berbanding dengan Geng Baju Merah tajaan UMNO Cuma sekitar berjumlah 3,000 sahaja.

Dalam pada itu Ahli Dewan Negeri Sekinchan, Ng Suee Lim  semasa di Dewan Negeri Selangor berkata, TV3 sentiasa mengsensasikan isu air Selangor sebagai berita utama atas faktor kepentingan politik.

Sedangkan krisis air di negeri bawah pentadbiran Barisan Nasional 'disembunyikan contohnya krisis air di Johor dan di Melaka kenapa tidak di highlight kan  sebagai berita dan tajuk utama di TV3.

Kata Ng lagi peranan TV3 kini memang amat membosankan para penonton tiada intigeriti langsung dalam penyiaran  banyak pembohongan dari kebenaran inilah namanya TV3 suku.

Bagus lagi RTM walaupun lidah rasmi kerajaan tetapi  jarang-jarang kita mendengar keluhan penonton mengenai berita-berita yang tersiar di TV1 dan TV2  bukan macam TV3 suku amat membosankan.


Asal sampai masanya rancangan berita ramai orang menutup TV masing-masing tunggu berita selesai jam 9.00 malam baru TV dibuka semula untuk  menonton rancangan-rancangan lain.

No comments:

Post a Comment