The Sabah Insider Online.....KENYATAAN NUR MISUARI HARUS DISIASAT DALAM KES PENCULIKAN DIDALANGI ORANG MALAYSIA


OLEH: ISMAILY BUNGSU
Isnin November 07/2017

KENYATAANnya harus dipandang serius dan katanya ada pemimpin kerajaan sekongkol dengan kes penculikan. Siapa yang dimaksudkan oleh Misuari itu?
Kes penculikan di Sabah seolah semacam satu bidang niaga untuk kayakan diri dan pelbagai andaian kita terima dan kita dengar malah di parlimen YB Tian Chua ada penyebut yang orang tengah untung bilion dan itu disebut oleh Tian Chua bilion. Kata bilion mungkin tak tepat.
Barangkali itu sebab kumpulan Abu Sayyaf kian bermaharajalela dan kesan ada orang tengah/kemungkinannya maka selalu saja kes penculikan itu berlaku di perairan pantai timur dan ini memang sesuatu yang dirancang/kemungkinannya.
Keadaan keselamatan di pantai timur sering disebut dan diperkatakan oleh DS Shafie Apdal hingga ia katakan BERBUIH mulut menyebutnya tetapi setiap saja ada penculikan maka pengarah keselamatan atau yang lain akan mengatakan "semuanya dalam keadaan terkawal".
Apa yang dimaksudkan terkawal kalau para nelayan di pantai timur selalu dalam ketakutan untuk ke laut mencari pendapatan untuk biayai makan anak bini dan keluarga?
Sampai bila PERINTAH BERKURUNG terus dilaksanakan di sana dan kenapa saja tentera diletakkan di Lokawi dan Labuan sedang lanun tidak berada di daratan dan kenapa segala kelengkapan yang ada ditempatkan di perairan pantai timur untuk menjaga keselamatan di sana?
Maruah bangsa negara kita menjadi murah dan rakyat Sabah asyik diculik dan itu juga kesani dunia pelancongan yang merugikan negara.
Soalnya kenapa kita begitu baik kepada pemimpin Abu Sayyap yang jelas jahat menculik rakyat tak berdosa dan kemudian minta wang tebusan dan apakah wang tebusan itu dibagi sama dengan yang subahat tadi?
Nota ini sekadar bertanya dan pertanyaan harus diambil perhatian dan kalau memang benar jelas ada YB yang dimaksud menggunakan kesempatan dalam kesempitan.

NUR MISUARI  CLAIMED  MALAYSIAN  AS THE ONE BEHIND KIDNAP-FOR RANSOM ACTIVITIES…. .WONG

SANDAKAN – Shocked by the accusation made by Moro National Liberation Front (MNLF) leader Nur Misuari who fingered a Malaysian as behind kidnap-for-ransom activities since the 2000 Sipadan incident, DAP Sabah is clamouring for blood.

“This is a very serious allegation and we must take it seriously,” said DAP Sabah chairman Stephen Wong, who is also Sandakan member of Parliament.

“If it is true, then those who are involved in this activity should be prosecuted as “traitors”. According to Nur Misuari, Malaysia has hired “his own people” and “offered them millions” to take part in this activities.”

Due to the seriousness of this accusation which had impacted Malaysia’s reputation and image, Wong said he believed that police and the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) would be unable to perform a thorough investigation.

DAP Sabah, said Wong, is calling for a Royal Commission on Inquiry (RCI) to lead an independent and comprehensive probe into this allegation without fear and favor.
He said that there is only one way to know the truth, and the RCI is the only answer to find out whether Nur Misuari’s accusation is substantial
or just flawed.



He said a few months ago, when families of four hostages from Sibu who were abducted by Abu Sayyaf paid 12 million to the kidnappers, Philippines media claimed that Abu Sayyaf had only received RM9 million out of this RM12 million.


“And the report claimed that there were a number of Malaysia and Philippines officials who pocketed the remaining RM3 million,” charged Wong in a statement Friday.


“DAP Sabah had lodged report to MACC and asked MACC to probe it based on the media report. However no action had been taken.”
Wong added as a lawmaker, he is committed to bringing up this issue in the Parliament when it resumes on Monday.





No comments:

Post a Comment