The Sabah Insider Online…..ORANG SABAH KADAZAN-DUSUN-MURUT DAN BAJAU AKAN BELASAH JAMAL YUNOS SAMPAI NAZAK (MATI) JIKA DATANG KESABAH



OLEH: JOSEPH P ANDAU (KOTA BELUD)
Friday November 12/2016

KOTA KINABALU:-  Jika UMNO/BN membenarkan Ketua Bahagian UMNO Sungai Besar yang juga Ketua Samseng Jalanan merangkap Ketua Pengganas Militant Baju Merah   tajaan UMNO Jamal Yunos@Jamban@Anjing Kurap memasuki Sabah ia mengundang  malapetaka dan bala besar terhadap rakyat Sabah yang mempunyai suku kaum 32 etnik.
Larangan terhadap Anjing Kurap Jamal Yunos itu memasuki Sabah adalah wajar dan tepat sekali kerana orang seperti Jamal ramai musuh di Sabah sudah tentu orang Sabah yang terdiri dari suku Kadazan-Murut-Dusun dan Bajau akan membelasah habis-habisan terhadap Jamal Jamban kerana beliau datang ke Sabah akan membawa wabak budaya samseng yang boleh merosak fikiran orang-orang Sabah dalam kecenderongan lembah  kejahatan.
Diseluruh Semenanjung siapa yang tidak kenal anjing kurap ini iaitu Jamal Jamban  yang gemar membuat kacau bilau dan huru hara dalam Negara yang dibiarkan begitu sahaja tanpa adanya sekatan dan larangan oleh pihak Polis.
Dalam pada itu  Parti Warisan Sabah hari ini menyerahkan usul melarang Datuk Jamal Yunos memasuki negerinya kepada Setiausaha Dewan Undangan Negeri Sabah Bernard Dalinting.
Menurut media portal The Sabah Insider Online  usul Terence Siambun (Warisan-Moyog) menggesa Kerajaan Negeri supaya menyenaraihitamkan Ketua Umno Bahagian Sungai Besar itu dan melarangnya daripada memasuki Sabah.
“Usul perlu dibenarkan Speaker Syed Abas Syed Ali dan kemudian dibahaskan. Gerakan Baju Merah rasis,” katanya menurut laporan itu.
Tambahnya, usul itu bertujuan menjaga keamanan negerinya. Menurut beliau, rakyat Sabah tidak suka melihat tingkah laku seperti samseng oleh Jamal dan kumpulannya.
Beliau menyeru Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman tidak gentar dengan jawatan Jamal dalam Umno.
“Musa perlu bersama rakyat,” kata Siambun. “Gerakan Baju Merah tidak boleh dibenarkan masuk dan membahayakan ketenteraman awam di Sabah.”
Siambun, yang keluar daripada PKR baru-baru ini, memberi contoh Gerakan Baju Merah menakut-nakutkan masyarakat Cina-India  yang menyokong Bersih 2.0. dan sanggup membunuh satu persatu kaum Cina-India yang menjadi Geng Baju Kuning.
Katanya tindakan mereka jelas menunjukkan gerakan itu melanggar undang-undang. Tetapi pihak polis tajut mengambil sebarang tindakan keatas Geng  Baju Merah sebab tajaan UMNO.
Tegasnya pihak berkuasa tidak boleh melayan rakyat Sabah sepertimana layanan yang diterima rakyat di Tanah Melayu.
“Gerakan Baju Merah tidak berjuang untuk Sabah atau rakyat Malaysia,” katanya menurut laporan itu.



No comments:

Post a Comment