SAMPAH BERTABURAN BERSEBELAHAN TANAH KUBURAN ISLAM RANCANGAN SUNGEI MANALA MANA JKKK?



Monday  February  01.2016

OLEH: SHAIMON S JUMADI
FOTO: SALEENA TITI AZ
www.sabahinsider14.blogspot.com


LIBARAN:- Selamat Datang Ke Tanah Perkuburan Orang-Orang Islam Bintang Baru Rancangan Sungeu Manila Batu 12 Sandakan terpangpang papan tanda ditepi jalan raya bersebelahan Tanah Perkuburan.

Apa yang kita lihat dengan mata kepala kita timbunan sampah sarap berseleraan-bertaburan di sana sini dalam perkara imi siapa kah yang harus diperesalahkan pihak kerajaan kah atau penduduk setempat yang tidak mempunyai hai sejiwa untuk menangani isu sampah ini.


Kita ingin bertanya di manakah letaknya tanggungjawab Ketua Kampung Rancangan Sungei Manila serta Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Rancangan Sungei Manila adakah  mereka ini telah menyedari tentang masalah sampah sarap yang bertaburan berhampiran dengan Tanah Perkuburan Islam itu.

Walaupun ia jauh dari Kampung akan tetapi jijik dipandang mata tentunya banyak tikus-tikus berkeliaran untuk memakan sisa-sisa makanan dan tikus juga boleh membawa pelbagai wabak termasuk lalat (langau).

Saya harap sesiapa saja yang terbaca berita yang tersiar diportal online The Sabah Insider.net agar dapat mengambil tindakan drastik untuk membersihkan sampah-sampah tersebut.



No comments:

Post a Comment