KERAJAAN MELAKA ANJUR MISS TOURISM DAPAT KECAMAN HEBAT



Thursday January 21-2016

PANDANGAN DARI MEJA EDITOR
SHAIMON S JUMADI
www.sabahinsider14.blogspot.com


PERTADINGAN Ratu Cantik di Negara ini  memang ada kelonggaran kerajaan telah membenarkan penganjuran  Miss Beauty Contest atau Miss Tourism kah  akan tetapi penyertaanya tidak boleh melibatkan kaum wanita yang beragama Islam ini tidak dibolehkan sama sekali oleh fatwa  Negara

GADIS ISLAM HARAM SERTAI RATU CANTIK

Larangan selaras hukum al-Quran, tak boleh persoal fatwa.
Oleh : Setiausaha Agung Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM)

Keputusan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan menghalang penyertaan orang Islam dalam pertandingan Ratu Cantik Malaysia untuk menjadi wakil negara ke pertandingan Ratu Cantik Dunia, baru-baru ini, berdasarkan keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan, menjadi topik hangat diperdebatkan.


Berbalik  kita ke Negeri Melaka tentunya masyarakat majmuk ingin tahu serba sedikit perkembangan Pertandingan Ratu Cantik itu ada kah ia melibatkan wanita Islam menyertai pertandingan tersebut  atau sebaliknya.

Pihak penganjur program itu harus memahami sedalam-dalamnya pihak penganjur memang dibolehkan menganjur pertandingan seumpama itu akan tetapi dalam penyertaan harus menyebut dan memberi garis panduan yang tepat dan nyatakan mana-mana wanita Islam tidak dibenarkan sama sekali menyertai pertandingan Ratu Cantik.

Sebabnya wanita muslimah tidak dibenarkan menyertai pertandingan ratu cantik pada awalnya berpakaian sopan menutup aurat  pusingan kedua mereka dimestikan bertukar pakaian yang itu berupa Bikini yang membuka luas aurat cuma kemaluan dan tetek saja tidak terdedah, yang wanita bukan Islam menyertai pertandingan itu disebabkan mereka bukan dari tergolongan wanita muslimah mereka dibolehkan sebab agama mereka tiada akidah.

Pertandingan Miss Tourism  yang diadakan di Negeri Melaka baru-baru ini dengan alasan untuk memperkenalkan Melaka di mata pelancongan sebagai promosi kenapa perempuan-perempuan jadi bahan promosi  kepada para pelancongan sedangkan Melaka terkenal dengan pelbagai aspek selain perempuan dijadikan model.

Tindakan kerajaan Negeri Melaka menganjurkan Miss Tourism mendapat kritikan hebat di kalangan Umat Islam melalui Laman Sosial (FB) dan juga Tweeter mereka kurang setuju tindakan Kerajaan negeri berbuat demikian.


Apapun terpulanglah terhadap tindakan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) untuk menganalisa penganjuran Pertandingan Miss Tourism itu.


No comments:

Post a Comment