The Sabah Insider Online TSUNAMI MELANDA DI SABAH ( ya allah lindungi semua)


OLEH: ISMAILY BUNGSU
Ahad November 06/2016

RIBUT di sana sini. anjing menyalak. Kucing sembunyi. Wajahnya sayu khuatir dan olahnya sama sekali beda.

Begitulah yang selalu dikatakan orang kerana haiwan lebih awal tahu kesan deria yang kuat menghidu apa yang bakal datang.

Di Kudat ada yang meninggalkan rumah mencari lokasi lagi tinggi dan di Lahad Datu konon ada gegaran dan ada kata gegaran itu kali ketiga sejak lama. Semua saya baca dan tahu gundah resah itu.

Di Sandakan konon ada sudah meninggalkan rumah berpergian ke bukit lagi tinggi untuk selamatkan diri konon tinggi tsunami sekitar 50 meter airnya.

Memang berita semacam ini menakutkan orang kesan yang pernah terjadi dulu di beberapa lokasi di asia yang meranapkan ratusan ribu nyawa melayang.


Ke mana saja kita mahu pergi jika ramalan menjadi? Memang orang jadi bingung dan tambah gusar sedang siang tadi ada kebakaran ada tanpa rumah. Kesian orang kita tang miskin tua tak terdaya.

Dunia ini sudah tua benar dan tak lama bakal ranap seperti yang pernah disabdakan oleh nabi dalam waktu terdekat dunia akan bergoncang dan bukit gunung bakal berterbangan air laut naik ke daratan.

Inilah janji Allah dan dalam keadaan begini masih ramai berbuat kejahatan.

Anak melawan hina herdik orang tua, isteri-isteri  tak patuh suami dan suami diherdik begitu kasar jahat dan suami dua kali lima sikapnya tak peduli isteri dan suami dibiar sama lara sakit hatinya itu juga dosa.

Ulama sebenar dihina-hina, yang jujur dikutuk-kutuk  dan yang jahil mungkar disanjung mulia dicium peluk dipuji setengah mati.

Ulama sertai pemerintah terus hilang suara dan agama tidak lagi mereka peduli hanya harta mereka impikan untuk bena istana dan mobel disusun indah di halaman rumah.
apa sudah jadi orang kita ini?

Yang melarat miskin ada tak dipeduli dan yang kaya terus menghimpun harta tak kesah hak siapa dan dihari kiamat harta itulah berterbangan bak gunung jatuh di pundaknya nanti.

Tak dapat kubayangkan bagai mana kiamat itu dan siap sedialah dihadapi dan apakah amal kita sudah cukup.

Solat sedekah amal dan segala macam apakah itu bisa bantu bila nanti berhadapan dengan Allah dan siaplah kita.
Solat
Solat
Solat
Allah
Allah
Allah